برای بسیاری از معماران جوان ایرانی، آشنایی با هما فرجادی معمار برجسته ایرانی بسیار حائز اهمیت است. معمارانی که آثار همکاران خود را در بیرون از مرزهای ایران دنبال کرده باشند، با نام و آثار فرجادی، آشنایی بیشتری دارند. چه او به واسطه حضور مستمر در مجامع بینالمللی، از معدود معماران شناخته شده ایرانی در عرصههای برون مرزی بوده است.
هما فرجادی، در تهران به دنیا آمده است. پس از پایان تحصیلات متوسطه، با گرایشی که به معماری مییابد،به دانشگاه تهران میرود تا در دانشکده هنرهای زیبا، معماری تحصیل کند. فرجادی در سال ۱۳۵۶ با رتبه عالی از دانشکده معماری دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و بی درنگ برای ادامه تحصیل به انگلستان عزیمت میکند تا در مدرسه مهم معماری لندن یعنی AA به ادامه تحصیل بپردازد.
او در سال ۱۳۵۸ دوره معماری در دانشکده AA را به پایان رسانده است. و در سال ۱۳۶۰ نیز در ادامه تحصیلات خود یک دوره تحقیقاتی را در رشته تاریخ معماری در دانشکده هنر دانشگاه اسکس گذرانده است. این دوران، دوران پیوند کاری او با محسن مصطفوی معمار برجسته ایرانی و مدیر اسبق مدرسه AA و مدیر فعلی دانشگاه کرونل آمریکاست.
هما فرجادی در طول فعالیت حرفهای خود تا سال ۱۹۹۴مدیر دفتر معماری فرجادی-مصطفوی بوده و پس از آن به عنوان مدیر دفتر شخصی خود به نام فرجادی به کار طراحی پرداخته است. برخی از طرحها و کارهای ساخته شده او در مسابقات بین المللی به رتبه های بالا دست یافتهاند. هما فرجادی از جمله معماران برجسته و معروف ایرانی به شمار میآید که در ۳۰ سال گذشته کارها و فعالیتهای گسترده و ارزندهای را در زمینه معماری به انجام رسانیده است.
فرجادی رئیس دفتر معماری فرجادی در لندن و استاد به کارگیری معماری در دانشگاه پنسیلوانیا است. او در این سالها محقق مدعو دانشگاه پنسیلوانیا بوده است،درسال های ۸۷-۱۹۸۴ دانشیار معماری دانشگاه پنسیلوانیا شده و دردانشگاه ییل ۸۹-،۱۹۸۷ مدرسه عالی طراحی، دانشگاه هاروارد ۹۵ -،۱۹۹۲ دانشگاه ادینبرگ ۹۷-،۱۹۸۹ دانشگاههای پنسیلوانیا و نورنبرگ در آلمان ۹۹-،۱۹۹۷ دانشگاه کلمبیا پائیز ۱۹۹۹ و. . . درس معماری داده است.
به خاطر طرحهایی که دفتر فرجادی در انگلستان، آمریکا و آسیا انجام داده بود، شرکت او موفق به دریافت جایزههای متعدد بینالمللی شد که کسب این جوایز در سطح بینالمللی نیز حائز اهمیت است. از جمله در سال ۱۹۹۷ جایزه اول را برای سالن تئاترHackney Empire در لندن به دست آورده؛ شمای کلی این طرح که مربوط به نوسازی تئاتر متچم (یک بنای درجه دو) میشود، شامل بازسازی صحنه و ملزومات پشت صحنه و همچنین ساخت بناهای جدیدی در سایتهای مجاور است.
این بناهای جدید دو صحنه را فراهم میآورند که یکی تئاتر جدید است با ظرفیت ۲۰۰ صندلی و دیگری صحنه تمرین به انضمام بخش تحصیلی و مدیریت و فضاهای عمومی. این طرح با تماس و همکاری نزدیک با مدیریت هنری و اعضای بورد تحصیلی مجموعه توسعه پیدا کرد و در کمیسیون هنرهای زیبا و میراث انگلستان به نمایش گذاشته شد و مورد توجه قرار گرفت و سپس در بنیاد معماری لندن در معرض تماشا قرار گرفت و در نهایت، ماه مه سال ۱۹۹۷ طرح را در یک مسابقه بزرگ بین المللی از آن خود کرد.
همچنین در مسابقه طراحی یک مرکز تفریحی _ اداری، سکونتگاهی در لندن به نامHornsy Road Tower Theatre development مقام اول را در سال ۲۰۰۱ کسب کرده است. فرجادی در مسابقه ایستگاه قطار آلیشان Alishan mountain train station در تایوان (۲۰۰۳) نیز جزو ۳ فینالیست بود. این طرح شامل طراحی مجدد و استراتژیک خط آهن کوه آلیشان میشود که به مثابه یک اتفاق تکنولوژیک در دل این کوه تجربه شد. این طرح فارغ از این استراتژی کلی به انبوهی از طراحیهای جزئی برای دو ایستگاهی که در مسیر این خط آهن قرار دارند، نیاز داشت؛ یعنی ایستگاههای فنکیهو و اروانپین.
ایستگاه قطار آلیشان
فرجادی میگوید :«برای طرح آلیشان ما بر این باور بودیم که باید امکانات آن از یک استانده بحرانی تبعیت بکند تا در نهایت قادر باشد توریستها و جهانگردان بین المللی را به آنجا بکشاند. یعنی بتواند تعداد آنها را به رقمی که دولت تایوان برای سال ۲۰۰۸ پیش بینی کرده است برساند. بدین ترتیب ایستگاهها نباید تنها از مجموعهای از علامت های راهنما ساخته میشدند و در نظر گرفتن امکانات رفاهی و تفریحی در اطراف ایستگاه ها و همچنین برای جماعات محلی الزامی مینمود.
در ضمن صرف توسعه خط آهن و ساخت دو ایستگاه جدید به قدر کافی نیاز به توجه و محاسبه داشت چون بدون این دو ایستگاه هم میان دو نقطه مبدا و مقصد تراکم مسافران به چشم میخورد. در هر حال طرح میبایست در کلیت خود بتواند، تا تعداد توریستها و امکاناتی را که در اختیار آنها میگذارد، در تمامی فصول بالا و پائین گردشگری حفظ نماید.
با توجه به تمامی این موارد پاسخ راهبردی ما به این مسأله مهیا کردن برنامه های جدید بوم-فرهنگیو خود-باز تولیدکنندهای بود که میبایست در اطراف ایستگاهها اجرا و یا به عبارت بهتر کاشته میشدند. هدف ما از این امکانات هایبریدی بوم - فرهنگی تبدیل کردن ایستگاهها به مکانی برای تعامل میان ساکنان محلی و جهانگردان بود.
هر طرح متناسب با شمار گردشگران رشد خواهد کرد و از این سو در ایستگاه های بزرگ تری همچون شیوشیلیائو و فنکیهو شماری موزه برای معرفی ویژگیهای فرهنگی و تاریخی و تکنولوژیک در نظر گرفتیم که هم اطلاعاتی در اختیار جهانگردان بگذارد و هم تلویحا به غرور افراد محلی کمک کند.»
در مسابقه طراحی میدان شهری کی لانگ Keeling urban plaza در تایوان (۲۰۰۴) نیز هما فرجادی مقام دوم را به دست آورده است. این طرح در واقع یک طرح جامع شهری است که به فضاهای عمومی و مسیر عبور پیادهرو ها از بندر به درون شهر را سامان میبخشد. از نقطه نظر چشمانداز این طرح منظری جدیدی را از شهر میآفریند که از سمت دریا قابل رؤیت خواهد بود یعنی برای کشتیهایی که خود را به ساحل میرسانند
از دیگر طرحهای ساخته شده او فروشگاه «لوئیز ووئیتون» Louis Vuitton در توکیو در سال ۲۰۰۳ است که در مجلات معماری معروف بازتاب خوبی داشته است. طراحیهای دیگر او هم در بسیاری از مجلات معروف جهان معرفی شدهاند.
مجریان اسکان هزاره سوم
سقف روف فرم
ستبران طرح هزاره سوم
سازههای رویایی هزاره سوم
مجله سازیران
طرح ماندگار هزاره سوم
نشر علم عمران
سازههای آرمانی هزاره سوم