اخیرا رندرهایی از طراحی یک مدرسه راهنمایی در مالاوی توسط شرکت معماری NUDES منتشر شده است. این شرکت در جدید ترین پروژه خود از متریال بوم آورد و ارگانیک استفاده نموده است. مدرسه راهنمایی مالاوی بر طبق دو نگرش معماری طراحی شده است:

  1. شیوه معماری پارامتریک

  2. خصوصیات معماری پایدار بر اساس بومی گرای 

معماری پارامتریک مدرسه مالاوی، ترکیب منحصر به فردی از کاه و بافت درختان نخل می‌باشد. این مدرسه راهنمایی بر اساس یک الگوی مدولار طراحی شده و بر گسترش تدریجی و استقرار تکنولوژی پایدار متمرکز است. تیم معماران به منظور تشکیل یک سیستم ساختاری در عرصه‌های عملکردی بیرون و داخل بنا، هسته طراحی مدرسه و مفهوم آن را بر طبق مولفه مدولار نردبانی و به شیوه مرحله به مرحله طراحی نموده‌اند. از ویژگی‌های عملکردی مولفه نردبانی می‌توان به مواردی همچون: ایجاد سیرکولاسیون و مسیر حرکت بر روی بام، ویژگی پایدار و فیلتر کردن دمای هوا در داخل مدرسه اشاره نمود.

مولفه نردبان به شکلی پیوسته در امتداد مسیری واقع شده که باعث تحت تاثیر قرار گرفتن عرصه‌های بیرونی و داخلی ساختمان می‌شود. تیم معماران بر اساس الزامات برنامه فیزیکی فضاهای داخلی، زاویه دیوار ها را طراحی نموده‌اند. مدرسه راهنمایی مالاوی متشکل از چندین ساختمان است که شامل کاربری های زیر می‌باشد:

  • آمفی تئاتر
  • کارگاه آموزشی
  • فعالیت‌های تفریحی

دیوارهای داخلی و بافت بیرونی ساختمان مدرسه با استفاده از کاه و پوشش گیاهی نخل ساخته شده است. گیاه نخل به عنوان متریال بوم‌آورد و ارگانیک با اقلیم گرم و مرطوب مالاوی به شکل فوق العاده ایی سازگار می باشد. به منظور ایجاد تهویه طبیعی در ساختمان، در سقف این مدرسه حفره‌هایی در جهت مسیر باد تعبیه شده است.

در انتهای حجم هر یک از ساختمان‌ها قوس و کاهش ارتفاع صورت گرفته و به کاربری‌هایی مانند کتابخانه یا محل قرارگیری تخته کلاس اختصاص یافته که از نور کمتری برخوردار هستند. در عین حال دیوارهای بلند کناری به واسطه شیشه‌های مات نور طبیعی را به خوبی و با کمی چاشنی خنثی‌‌سازی شدت نور به داخل فضا هدایت می‌کنند. سیستم بلوک‌های کاهی با سازه چوبی ساخته شده‌اند و به راحتی قابل تعمیر و یا تعویض می‌باشند. دانه‌های کاه نقش پوسته تنفسی مجموعه را ایفا می‌کنند و تاثیر بسزایی در تعدیل‌سازی هوا دارند.

 

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم