درآمد مهندس عمران در ایران

مطابق با گزارش سراسری میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۰  حقوق متوسط یک مهندس عمران در شهر تهران و شهرهای بزرگ، در سه سطح کارشناسی، کارشناس ارشد و مدیر، به ترتیب، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۱۶ میلیون تومان بوده است.

در شهرهای کوچک نیز حقوق متوسط گروه شغلی عمران در سطوح کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر به ترتیب، ۴ میلیون تومان، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۷ میلیون بوده است. 

درآمد مهندس عمران در آلمان

یکی از کشورهایی که مهندسین عمران علاقه‌ی زیادی به مهاجرت کاری به آن دارند، کشور آلمان است و شاید بتوان آن را بهشت مهندسان نامید. پذیرش راحت مهاجران و سهولت در دریافت ویزای کاری، تعادل مناسب بین کار و زندگی، قمیت معقول اجاره‌ی خانه، مورد توجه قرار گرفتن معماری سبز و نیاز به تغییر بافت قدیمی زیرساخت‌ها که بازار کار این رشته در آلمان را بسیار داغ کرده است و غیره و غیره، دلایل علاقه‌مندی مهندسین عمران به کار کردن در این کشور هستند.

متوسط درآمد مهندس عمران در آلمان، بیش از ۴۱ هزار یورو در سال است که با نرخ یورو ۲۷ هزار تومان بیش از ۹۲ میلیون تومان در ماه خواهد بود. این در حالی است که متوسط هزینه‌ی ماهانه‌ی زندگی (بدون اجاره) در کشور آلمان برای یک نفر، تقریبا ۷۷۱ یورو (حدود ۲۱ میلیون تومان با یورو ۲۷ هزار تومانی) است. همچنین، متوسط اجاره‌ی یک آپارتمان یک خوابه در آلمان در مرکز شهر تقریبا همین مقدار برای شما آب می‌خورد.

متوسط درآمد سالانه در این گروه شغلی در شهر فرانکفورت، بیش از ۴۷ هزار یورو و با اختلاف از همه‌ی شهرهای آلمان بیشتر است. جالب اینجا است که حداقل درآمد متوسط سالانه یک مهندس عمران در این کشور، حتی با سابقه کار زیر ۱ سال، از ۳۹ هزار یورو کمتر نیست و حداکثر آن برای کسانی که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، حدود ۶۸ هزار یورو است.

مقایسه‌ی درآمد این شغل در کشورهای مختلف دنیا

همانطور که می‌بینید، درآمد این شغل در کشور سوئیس از سایر کشورهای دنیا بالاتر است. در مجموع، دستمزد این مهندسین در کشورهای توسعه‌یافته، بسیار بالاتر از درآمد آن‌ها در کشورهای در حال توسعه است. با این حال، باید هزینه‌های بالای زندگی در کشورهای توسعه‌یافته را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، کشور سوئیس که در صدر این جدول قرار دارد، پس از کشورهای برمودا و جزایر کیمن، بیشترین هزینه‌های زندگی را در دنیا دارد. در مجموع می‌توان گفت که درآمد این گروه شغلی در کشور ما حتی در مقایسه با کشورهایی مثل مکزیک، ترکیه، آفریقای جنوبی و برزیل، بسیار پایین‌تر است. این در حالی است که هزینه‌های زندگی در کشور ما بیش از کشورهای ترکیه و آفریقای جنوبی است.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم