دیوارهای برشی بتن آرمه (RC) به طور گسترده‌ای در ساختمان‌های متوسط تا بلند استفاده می‌شود تا استحکام جانبی، سختی و ظرفیت تخلیه انرژی مورد نیاز برای مقاومت در برابر بارهای جانبی ناشی از باد یا زمین‌لرزه را فراهم کنند. در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری در طراحی دیوارهای برشی در ساخت و ساز های جدید صورت گرفته است. روش جدید ارزیابی عملکرد و اصول طراحی ظرفیت نمونه‌هایی از این پیشرفت‌های مهم در مهندسی لرزه‌ای است و ضروری است که عملکرد لرزه‌ای دیوارهای برشی بتن مسلح موجود را ارتقاء دهیم تا بتوانند از الزامات تکنیک‌های طراحی جدید لرزه‌ای مبتنی بر عملکرد بهرمند شوند.

دیوارهای برشی بتنی ممکن است به دلایل متعددی همچون بروز اشتباه در طراحی، ضعف و اشکال در اجرا، تغییر کاربری ساختمان‌ها، افزایش بارهای وارده و همچین کاهش سطح عملکرد به علت گذشت زمان و زوال بتن، خرابی‌هایی در آنها بوجود آید که نیاز به مقاوم‌سازی داشته باشند. به همین خاطر محققین زیادی مسأله تقویت را مورد توجه قرار دادند. تقویت سازه‌ها به این صورت بیشتر به منظور افزایش مقاومت و بهبود شکل‌پذیری و رفتار اجزای موجود می‌باشد. این تقویت‌ها می‌تواند منجر به افزایش ظرفیت خمشی و برشی و یا هر دوی آنها گردد. روش‌های مختلفی برای تقویت خمشی و برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله استفاده از کابل های پیش‌تنیده، استفاده از آرماتورهای خارجی، اتصال صفحات فولادی یا پلیمری (CFRP) بوسیله چسب اپوکسی به دیوار برشی روشی بسیار ساده و قابل اجرا در افزایش شکل‌پذیری و تقویت خمشی و برشی دیوارهای برشی می‌باشد.

در صورتي كه به هر دليل مقاومت خمشي، برشي، شكل‌پذيري و يا سختي ديوار برشي كم باشد، ديوار را مي‌توان با روش‌هاي زیر تقویت نمود :

  • افزايش ضخامت ديوار با روش شاتکريت، احداث ديوار برشی جديد در مجاورت ديوار قديم ( ژاکت بتنی) و پر کردن باز شوها با بتن مسلح می تواند سبب افزايش سختی و مقاومت  جانبی ديوار گردد در اين روش اتصال بتن قديم و جديد از طريق انکربولت امکان پذير می‌باشد.در اين حالت لازم است که آرماتورهای جديد در داخل ديافراگم و ستون نيز کاشته شوند. به هر حال بايد در نظر داشت تقويت سبب شکست برشی ترد ديوار نگردد، بلکه بصورت خمشی نرم ايجاد شود.

  • اتصال ورق فولادی با انکربولت به ديوار بتنی در يک يا دو طرف نيز سبب افزايش مقاومت و شکل پذيری ديوار می‌گردد.
  • استفاده از مواد مرکب ساخته شده از الیاف در محیط رزین پلمیری به عنوان پلیمرهای مسلح شده با الیاف CFRP به عنوان یک ضرورت در جایگزینی مصالح سنتی و شیوه‌ها موجود مقاوم‌سازی معرفی شده است. مصالح CFRP سبک، مقاوم در برابر خوردگی و مقاومت کششی بالا هستند. این مصالح به شکل‌های مختلف در گستره‌ای از انواع ورق‌های چندلایه کارخانه‌ای گرفته تا ورق‌های خشک قابل پیچش روی اشکال مختلف سازه‌ای قبل از اضافه کردن رزین، قابل دسترس باشد. در اغلب موارد سیستم های CFRP به صورت پروفیل های نسبتا نازک عمل‌آوری شده در اجرا مطلوب می‌باشند. بخصوص در مواقعی که ظاهر کار تمام شده یا امکان دسترسی مد نظر باشد.

 

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم