برتری ساندویچ پانل ها باعث شده است تا این روزها تبدیل به یکی از مصالح محبوب و پرطرفدار در حوزه صنایع ساخت و ساز شوند. برتری ساندویچ پانل ها باعث شده است تا این روزها تبدیل به یکی از مصالح محبوب و پرطرفدار در حوزه صنایع ساخت و ساز شوند.

برتری ساندویچ پانل ها در نگاه کلی

دلیل برتری ساندویچ‌پانل ها بر مصالح سنتی به ساختار این محصول بازمی گردد. ساندویچ پانل نوعی مصالح کامپوزیت است که از یک هسته با تراکم پایین و لایه های بیرونی فلزی ساخته شده است. این ساختار باعث شده است تا ساندویچ‌پانل بتواند در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت جهانی در صنایع ساخت و ساز دست یابد. امروزه ساندویچ پانل ها نه تنها در صنایع مدرن بلکه در بازسازی بناهای قدیمی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

در یک نگاه کلی می توان گفت برتری ساندویچ پانل ها به کیفیت و انعطاف پذیری مواد مصرفی، زیبایی نهایی سازه، چند منظوره بودن استفاده از ورقه ها، ایمن و مقاوم بودن آنها بر می گردد. ساندویچ پانل ها برای ساخت سوله های ورزشی، سردخانه های صنعتی، استادیوم ها، کلینیک های پزشکی و حتی منازل مسکونی نیز استفاده می شوند.

1. برتری ساندویچ پانل به دلیل سبک سازی سازه

از آنجایی که در ساخت ساندویچ پانل از متریال کم وزن در قسمت هسته ورقه، استفاده می شود، در نتیجه وزن نهایی سازه نیز سبکخواهد بود. برای مثال وزن دیواری که با استفاده از ساندویچ پانل ساخته می شود، نسبت به همتا های سیمانی و یا آجری خود ۵۰ برابر سبکتر می باشد. اما این سبک بودن باعث نمی شود که از مقاومت ساندویچ پانل در برابر ضربه و فشار کاسته شود.

ساختار ورقه های ساندویچ پانل به نحوی است که هر گونه نیروی فشاری و یا ضربه ای را به خوبی جذب کرده و مقاومت بالاتری نسبت به چوب را از خود نشان می دهد. این ویژگی به خصوص برای ساخت بخش هایی چون دیوارها و سقف اهمیت دارد.

2. برتری ساندویچ پانل به دلیل ایمنی سازه

ایمنی سازه به معنای مقاومت در برابر آتش سوزی، زلزله و به طور کلی عوامل محیطی مخرب است. سبک بودن ساندویچ پانل دیواری و سقفی به معنای سبک بودن فونداسیون سازه است. این ویژگی باعث می شود تا میزان خسارت ناشی از زلزله تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر هرچقدر مصالح ساختمانی مورد استفاده در یک سازه سنگین تر باشد، خسارات ناشی از زلزله نیز افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر ورقه های ساندویچ پانل نسبت به آتش سوزی و مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

 

3. مقاومت در برابر خوردگی

بر خلاف مصالح سنتی بتنی ساندویچ پانل ها در برابر رطوبت هوا و سایر عوامل خورنده مثل باران های اسیدی دچار خوردگی نمی شوند. این وضعیت باعث می شود تا هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان به کمترین مقدار ممکن برسد. در صورتی که سقف بنای شما که از ساندویچ پانل ساخته شده است آسیب جدی ببیند، شما به راحتی می توانید آن را با ورقه های جدید تعویض نمایید. هزینه تعویض بسیار کمتر از هزینه تعمیر سقف با استفاده از مصالح سنتی است.

اگر از ساندویچ پانل ها در محیط‌های مرطوب استفاده شود، نسبت به پارتیشن های چوبی دارای طول عمر بیشتری خواهند داشت. همچنین از این بابت که دچار پوسیدگی نمی شوند و کپک ها قادر به رشد بر روی این سطوح نیستند، به لحاظ بهداشتی نیز دارای استانداردهای بالا و مطلوب می باشند.

4. سرعت حمل و نصب آسان

سبک بودن ورقه های ساندویچ پانل باعث شده است تا سرعت حمل و همچنین نصب آنها بسیار بالا باشد. به طوری که استفاده از ساندویچ پانل ها حتی در ارتفاعات نیز به آسانی و با سرعت بالا انجام می شود. این خصوصیت ارزش ویژه ای به مصالح می دهد.

5. قیمت و هزینه های تمام شده

بخش مهمی از هزینه های ساخت و ساز به علت بالا بودن هزینه مصالح سنتی است. استفاده از ساندویچ پانل بطور قابل توجهی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تمام شده یک ساختمان می شود. زیرا هم هزینه های ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی کمتر است و هم اینکه به علت سبک بودن سقف و دیوارهای ساخته شده با ساندویچ پانل، هزینه های مربوط به پی سازی و اسکلت سازی ساختمان نیز کاهش می یابد.

از طرف دیگر سرعت بالای حمل و نصب آسان ورقه ها باعث می شود تا قیمت نهایی یک پروژه کاهش پیدا کند. این کاهش در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد تخمین زده شده است.

6. برتری ساندویچ پانل به دلیل قابلیت بازیافت

در صورت آسیب دیدن دیوارها و سقف و تعویض ورقه ها با انواع جدید می توان مجدداً از ورقه های قدیمی در صنعت استفاده کرد.

7. عایق صوت و حرارت

معمولاً در مصالح سنتی برای آنکه بتوانند به سازه خصوصیاتی چون علیق حرارتی و عایق صوت را بدهند، از لایه های مختلفی چون پشم شیشه استفاده می شود. امروزه خطرات استفاده از پشم شیشه به دلیل آسیب زدن به دستگاه تنفسی ثابت شده است.

اما ورقه های ساندویچ پانل حتی بدون استفاده از پشم شیشه در برابر نفوذ سرما و گرما، اتلاف انرژی، آتش سوزی و صوت عایق هستند. زیرا در ساختار قسمت مرکزی ورقه ها از فوم پلی اورتان، پلی استایرن و یا پشم سنگ استفاده می شود.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم