توسعه طراحی داخلی تحت تأثیر عوامل زیادی است. این جهانی شدن و ظهور متریال‌های جدید، ترندهای جدیدی را نیز هر ساله در پی خواهد داشت. اما اصلی ترین و شاید تعیین کننده‌ترین عامل میزان درک کاربران فضا از راحتی و زیبایی شناسی در طراحی فضای زندگی  در دنیایی  است که دائما در حال تغییر است از این رو  پیش بینی می‌شود جستجوی راه حل‌های جدید و ترکیب رنگ‌ها و عناصر سبک‌های مختلف در یک فضای داخلی  اساس طراحی در سال 2023 است.

طرح‌ها و ترندها به شما کمک می‌کنند تصمیم بگیرید که چگونه اتاق را به سلیقه خود مطابق با معیارهای روز بسازید البته انتخاب سبک طراحی بستگی به موارد زیر دارد:
برنامه‌ریزی فضایی (جابجایی دیوارها ، نصب پارتیشن) یا منطقه‌بندی فضا ؛
انتخاب متریال‌های تکمیلی، مبلمان، روشنایی ؛
انتخاب پارچه (پرده، روکش مبلمان، فرش)
واژه مد برای تزئین فضا به سبک واحدی برای دیزاین فضا، که به تدریج در حال تبدیل شدن به ایده‌های نوین تراست اطلاق می‌شود و در حال حاضر طراحان پروژه‌هایی را به وجود می‌آورند که در آنها چندین سبک به طور ارگانیک مخلوط شده‌اند برخی طراحان تماما تابع ترندها و برخی نه به طور کامل و در بعضی موارد از انها کمک می‌گیرند در این میان معماران و طراحان داخلی زیادی نیز وجود دارند که معتقدند نباید تابع ترندها بود با این وجود با ترندهای پایدار و طبیعی که روز به روز در حال پیشرفت هستند با ترندهای گذشته فاصله زیادی پیدا کرده اند و کمتر کسی پیدا میشود که بتواند حداقل از استفاده از چند مورد از انها چشم پوشی کند!
با ترکیب مناسب عناصر (اعم از مبلمان، اکسسوری یا متریال‌های تکمیل کننده) ، فضایی کاربردی و راحت به دست می‌آید. در حالت ایده‌آل، سبک کلی در طراحی یک آپارتمان (خانه) باید مطابق با ترجیحات، سلیقه‌ها و شخصیت صاحبان خانه با تاثر از ترندها باشد. در سال 2023 هنگام ایجاد دکوراسیون داخلی منحصر به فرد، طراحان عمدتا گرایش های زیر را دنبال می‌کنند:

  • عملکردی که به ضرر  فلسفه زیبایی شناختی نباشد و بالعکس
  • حداکثر استفاده از نور طبیعی؛
  • سازگاری با محیط زیست     

پایداری روندی است که سالهاست جایگاه خود را از دست نداده است. این به معنای استفاده از مواد طبیعی و مواد ساخته شده از چوب طبیعی، سنگ، با نقوش و بافت‌های برجسته یا اشکال ارگانیک است که در آینده بسیار محبوب خواهند شد.

اشیاء هنری طبیعی  با فرم‌های ارگانیک نیز می‌توانند سبک منحصر به فردی را به فضای داخلی اضافه می‌کنند.
در ترندهای آینده  آپارتمان‌ها در ساختمان‌های جدید بدون بالکن نیستند و بالکن به عنوان حوزه‌ای در امتداد اتاق نشیمن یا  به عنوان یک باغ مینیاتوری درخانه تبدیل می‌شود.
در مورد مبلمان گرایش طراحان در استفاده از مبلمانی است که بتوان در داخل و همینطور فضای بیرونی از آنها استفاده کرد که  این موضوع به لطف مواد طبیعی و منسوجات امکان پذیر می‌شود.


درخشش
فراوانی بافت، استفاده از جزئیات فلزی طلایی در دکوراسیون، رنگ‌های روشن و منسوجات جذاب - همه اینها  پیش‌بینی می‌شود برای طراحی داخلی در 2023 مناسب باشند.
این روند می‌تواند با پرده‌های سنگین و جزئیات براق تکمیل شود. بنابراین هرچه آینه، درخشش، پارچه‌های بافت‌دار در فضا بیشتر باشد، بهتر است. نکته اصلی این است که زیاده‌روی نکنید، به ویژه هنگام تزئین خانه و آپارتمان‌های کوچک.

پویایی
ویژگی دیگر ترند 2023 خطوط هندسی واضح، استفاده از مصالح بدیع و جزئیات ساخته شده به سبک صنعتی است: لامپ روی سقف، مش فلزی همچنین منسوجات با الگوهای هندسی پیچیده در تنالیته‌های متضاد.

ریشه‌های تاریخی
در طراحی داخلی سال 2023  توجه به ریشه‌های تاریخی نیز از ترندهای محبوب طراحان پیش‌بینی می‌شود که این امر با استفاده از عتیقه‌جات، دکور کلاسیک، گچبری‌ها  و تذهیب محقق شده است. در منسوجات، سایه‌های پیچیده و عمیق ترجیح داده می‌شود: یاقوتی کبود، سبز زمردی، شرابی.

سبک‌های بومی و محلی
در عصر جهانی شدن، سبک‌های بومی و قومیتی رنگارنگ، از جمله در فضای داخلی، بیش از هر زمان دیگری مورد استقبال قرار گرفته است. در دکوراسیون 2023 پیش‌بینی می‌شود  از مبلمان، مجسمه‌ها واکسسوری‌ها، منسوجات اصلی هر قوم بیشتر استفاده شود. از حصیرهای بافته شده تا فرش‌های پشمی رنگارنگ با نقوش قومی.

چوب پنبه
این ماده طبیعی گرمای خاصی را به طراحی فضا می‌بخشد و به عنوان عایق صدا کاملاً مناسب است. چوب پنبه به طور گسترده‌ای در ساختمان‌سازی نیز استفاده می‌شود و در فصول آینده به نظر می‌رسد کاربرد بیشتری یابد.

مبلمان :
مبلمان حصیری ساخته شده از چوب و مواد طبیعی برای اتاق نشیمن مدرن و برای ایجاد راحتی، تأکید بر سبک در فضای داخلی 2023 توسط طراحان توصیه شده که می‌توان همراه با چوب، حصیر یا نی ترکیب شود.
چرم با رنگ قهوهای
چرم به رنگ قهوه‌ای یا شاه بلوطی همیشه مد است. در فصل آینده، نیز پیش‌بینی می‌شود چرم در فهرست متریال برندهای برجسته قرار خواهد گرفت.

قطعات فلزی
در دکوراسیون و مبلمان ، فلزات و استیل تقریباً همیشه حضور دارند در فصول آینده  اولویت به آلیاژهای سفید جلا داده شده یا فولاد سیاه داده می‌شود. نقره و نیکل نیز دوباره در حال محبوب شدن هستند.

رنگ‌های طبیعی
هنگام طراحی داخلی آپارتمان یا خانه در 2023، لازم است نه تنها روندهای رایج در سبک های دکوراسیون، بلکه رنگ‌ها را نیز در نظر بگیرید. پطبق پیش‌بینی در فصل آینده موارد زیر ترند خواهند شد:

  • ترکیبی از سایه‌های خاکستری، گرافیت و سفید با لکه‌های روشن از همه نوع رنگ؛
  • طیف پاستلی از رنگ‌های خاکی روشن تا کرم؛
  • سایه‌های سبز طبیعی: از رنگ روشن و نعناعی گرفته تا سبز تیره
  • تنالیته رنگ آبی: آکوامارین روشن، خاکستری آبی ملایم و...

هنگام طراحی داخلی فضا توصیه می‌شود در مورد پالت اصلی و رنگ‌های مکمل از توصیه‌های موسسه رنگ Panton استفاده شود.


منطقه‌بندی اصلی ترین ترند فصل است!
منطقهبندی هوشمند یکی از اصلیترین روندهای طراحی داخلی در سال 2023 است. این نشان دهنده تقسیم مشروط فضا به قسمتها یا امکان تبدیل آن برای ایجاد جلوه بصری سبک‌تر است. این امر با کمک پارتیشن‌های کشویی یا شفاف، پارچهها، مبلمان و همچنین پانل‌های مختلف - ثابت یا قابل حمل تحقق می‌یابد.
یکی دیگر از گرایش‌های طراحی برای سال 2023، ادغام مناطق کار با فضاهای زندگی خواهد بود که به طور قابل توجهی عملکرد اتاق نشیمن را افزایش می‌دهد و فضای قابل استفاده بیشتری ایجاد می‌کند.

طراحی هوشمند
فناوری‌های پیشرفته برای مدت طولانی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. آنها می‌توانند برای تنظیم درجه حرارت یا کیفیت هوا در اتاق‌ها استفاده شوند. همچنین فضایی برای پیشرفت‌های تکنولوژی هوشمند در طراحی داخلی ایجاد کنند.
استفاده از فناوری در فضای داخلی به بخشی اجباری و نامرئی در سال 2023 تبدیل خواهد شد.

راحتی حرف اول را می‌زند.
در آینده راحتی در طراحی هر خانه یا آپارتمان ،با صرف نظر از اندازه آن، به ویژه در چیدمان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. همچنین خرید مبلمان با کیفیت بسیار مهم است.  

اکسسوری‌ها
اشیاء تزئینی بر روی شلف‌های دیواری، منسوجات، نور و مبلمان تکمیلی  اجزای دکوری ولی ضروری محسوب میشوند. بنابراین، اشیاء اگر به درستی انتخاب شوند در کنار مبلمان جلوه بیشتری ایجاد می‌کنند.
الزامی برای پیروی از ترندها و قوانین توصیه شده قطعا وجود ندارد و دنیا در حال تغییر است اما قانون اساسی این است که طرح را با عناصر غیر ضروری و رنگ‌های بیش از حد عجیب و غریب دیزاین نکنید پس از آشنایی با پیش‌بینی ترندهای 2023 همچنین رنگ‌بندیها نکات زیر را فراموش نکنید:


به طور خلاصه: قبل از شروع ، باید در مورد سبک اتاق تصمیم بگیرید. رنگ ها نقش مهمی ایفا می‌کنند پس انتخاب رنگ، متریال و اکسسوری‌ها را با توجه به سبک دکوراسیون فضا انتخاب کنید.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم