در امارات مکان‌های دیدنی و جذاب بسیار است که یکی از منحصر به فرد ترین آنها قاب دبی است. این قاب از دو پایه تشکیل شده است که توسط یک پل به یکدیگر متصل شده‌اند. در کنار زیبایی‌های بصری برج قاب دبی می‌توان به داستان عجیب و در عین حال ناراحت‌کننده آن اشاره کرد. فرناندو دونیس طراح این سازه است.

قاب دبی از جاذبه های توریستی چشم‌نواز

هدف بسیاری از توریست‌ها و گردشگران در سفر به دبی دیدن مکان‌های توریستی و تاریخی این شهر است. دبی به خاطر ساختمان و سازه‌های مدرن خود این روزها در دنیا می‌درخشد و این موضوع باعث شده که در بحث امروز به یکی از بناهای خارق العاده این شهر توریستی بپردازیم. قاب دبی نام این مکان و یا سازه دیدنی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این سازه در کنار دیگر ساختمان‌های سر به فلک کشیده دبی در لیست مکان‌های جذاب و دیدنی این منطقه جای می‌گیرد.

بزرگترین قاب عکس جهان لقب این سازه منحصر به فرد و گیرا است. طلایی بودن لایه‌رویی آن باعث شده که از این بنا با نام برج طلایی قاب عکس دبی نیز این روزها یاد کنند. این بنا در کنار ویژگی های بصری و خیره کننده خود از داستانی عجیب نیز حکایت می‌کند که برای بسیاری از گردشگران جذاب و خواندنی خواهد بود. اگر شما نیز از مسافران این شهر توریستی هستید توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی دیدن این سازه طلایی را از دست ندهید و در ادامه داستان جالب آن را دنبال نمایید.

ویژگی‌های کلی این قاب

قاب دبی علاوه بر داستان عجیب و در عین حال جذاب از چند ویژگی مهم نیز برخوردار است که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت. قاب عکس دبی در واقع پلی است میان دبی جدید و قدیم. با ایستادن در مقابل آن مناظر زیبا و چشم نوازی قابل مشاهده خواهد بود. 93 متر عرض و 150 متر طول این بنا عنوان شده است.

دیدنی‌تر شدن افق شهر دبی نیز از این سازه کاملا قابل لمس است. این سازه از دو پایه تشکیل شده است که با پلی به یکدیگر متصل شده‌اند. عبور از این پل برای بسیاری از توریست‌ها و گردشگران جذاب است. این برج از دید 360 درجه ای برخوردار است که به زیبایی بصری آن افزوده است. در این برج موزه‌ای نیز تعبیه شده است تا بازدیدکنندگان بتوانند از تمامی ابعاد آن لذت ببرند.

دلیل اهمیت قاب دبی در میان دیگر مکان‌های توریستی

در شهر دبی مکان‌های دیدنی و گردشگری متعددی وجود دارند که هر کدام از جذابیت‌های بصری مختص به خود برخوردار هستند اما در میان آنها نام قاب دبی نیز به چشم می‌خورد. این سازه دیدنی این روزها در اولویت جاذبه‌های توریستی این شهر قرار گرفته است. چند دلیل مهم وجود دارد که قاب عکس دبی را برای گردشگران و توریست‌ها دیدنی نموده است. در دنیا کمتر سازه‌ای به این میزان جذاب و زیبا را می‌توان یافت و این موضوع بیانگر عظمت معماری این قاب در دنیا است.

این قاب از جدیدترین سازه‌های جهان شناخته می‌شود. معماری بی نظیر آن در کمتر مکانی قابل رویت است. حسی عجیب و در عین حال جالبی را می‌توان در پیاده‌روی در قاب شیشه‌ای این سازه تجربه نمود. آسانسورهای شیشه‌ای این سازه بیش از هر موضوعی نظر توریست‌های این شهر و گردشگران را به خود جلب می‌کنند چرا که از پشت آنها مناظر زیبایی از دبی را می‌توان به نظاره نشست.

همانطور که در بخش قبلی نیز عنوان نمودیم در این برج موزه‌ای نیز جای گرفته است که برای بسیاری از علاقه مندان به تاریخ کشور امارات جذاب و دیدنی خواهد بود.

جنس به کار رفته در قاب دبی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در طراحی و ساخت قاب دبی از چه جنسی استفاده شده است. در اولین برخورد با این سازه بی‌نظیر و منحصر به فرد مسلما رنگ طلایی و درخشان آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد نمود. در رابطه با جنس به کار رفته در این قاب عکس، نظرات مختلفی عنوان شده است و با توجه به اینکه افتتاحیه این سازه به تازگی صورت گرفته نمی‌توان نظر قطعی در رابطه با این موضوع عنوان نمود.

برخی از معماران بر این عقیده هستند که جنس به کار رفته در این بنا از استیل است. برخی نیز آلومینیوم را شالوده اصلی این قاب می‌دانند. نظریه دیگری نیز وجود دارد که بیان کننده استفاده از طلا در لایه خارجی این سازه است. با توجه به موارد عنوان شده ابهامات بسیاری در نوع جنس به کار رفته در این سازه عظیم الجثه وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور اطلاعات کامل‌تری در این زمینه در دسترس کاربران عزیز قرار خواهد گرفت.

دلیل طراحی و ساخت قاب دبی

در شهر دبی سازه‌های مختلفی را می‌توان مشاهده کرد که هر کدام به چهره این شهر مدرن جذابیت خاصی بخشیده‌اند. جالب است بدانید ساختمان‌هایی که در این شهر بنا می‌شوند با اهداف قبلی طراحی و معماری آنها صورت می‌گیرد. این موضوع در رابطه با قاب دبی نیز کاملا صدق می‌کند. طبق گفته‌های شهردار دبی این بنا برای رونق صنعت توریسم در این شهر بنا شده است.

هدف اصلی از ساخت این سازه ایجاد دروازه‌ای برای پارک زیبای زعبیل نیز است. برای دیدن زیبایی‌های این پارک می‌بایست از این دروازه عبور کنید. با ساخت این قاب نمایی مدرن به چهره دبی افزوده شد و تعداد مراجعه‌کنندگان به این شهر نیز افزایش یافت.

بخش‌های مختلف برج قاب دبی

قاب دبی به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری از بخش‌های مختلفی برخوردار است. ورودی این قاب از مهمترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. دروازه شماره چهار پارک زعبیل در واقع بخش ورودی این سازه است. بخش مهم بعدی آسانسورهای شیشه‌ای این قاب هستند.

بسیاری برای سوار شدن بر این آسانسورها خود را به این سازه می‌رسانند. ایستگاه مترو الجافلیه از بالای آسانسورهای این سازه دیدنی است هر چند نباید از مناظر پارک زعبیل غافل شد.

گالری 93 متری نیز در آخرین طبقه این سازه قرار دارد که در آن مجموعه‌ای از آثار و اطلاعات جالب در رابطه با دبی جای گرفته است. کف شیشه‌ای این بخش از جذابیت خاصی برخوردار است البته، در صورتی که ترس را از خود دور نمایید. ظرفیت گالری دبی فریم 200 نفر است. بخش چهارم خروجی این سازه است که با عبور از تونلی می‌توانید آینده دبی را با فیلمی کوتاه و در عین حال جذاب تصور کنید.

امکانات و تفریحات برج چیست؟

در قاب دبی مانند دیگر مکان‌های گردشگری امکانات و تفریحات متعددی نیز برنامه‌ریزی شده است که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت. تجربه نوشیدن انواع دمنوش و خوردن شیرینی‌های خوشمزه در کافه این بنا برای مراجعه کنندگان فراهم شده است. فروشگاه سوغات نیز در این ساختمان به چشم می‌خورد که برای خرید محصولات آن می‌بایست خود را به طبقه آخر برسانید.

شرایط عکاسی نیز در این مکان گردشگری فراهم شده تا شما عزیزان تصاویر خود را به صورت دیجیتالی از روی صفحه نمایش مشاهده کنید. آب نمای زیبایی نیز در کنار این قاب عکس وجود دارد که مجموعه ای از رقص نور و موزیک را برای توریست به نمایش می‌گذارد. برای ورود به این مکان بزرگسالان 50 درهم و کودکان 30 درهم می‌بایست پرداخت کنند هر چند برای برخی نیز با توجه به شرایط خاص امکان بازدید رایگان فراهم شده است که می‌توان به افراد معلول اشاره کرد.

داستان عجیب قاب دبی

در رابطه با هر کدام از بناهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری مسلما تاریخچه‌ای را می‌توان عنوان نمود اما این موضوع در رابطه با قاب دبی کمی متفاوت‌تر است. همانطور که در بخش قبلی نیز عنوان کردیم این بنای بی‌نظیر با معماری فوق‌العاده خود از داستانی بس عجیب و شاید ناراحت‌کننده نیز برخوردار است که شنیدن و یا خواندن آن برای بسیاری می‌تواند جذاب و حائز اهمیت باشد. مهمترین موضوع در رابطه با این برج طلایی معماری و طرح بنای آن است. خاص و منحصر به فرد بودن از مهمترین ویژگی‌های معماری برج قاب عکس دبی است.

این ویژگی داستانی ناراحت‌کننده در پس خود دارد که در ادامه بیشتر این موضوع را به چالش خواهیم کشید. تمامیت موضوع به سازنده و ارائه‌دهنده طرح این سازه بی‌نظیر برمی‌گردد. فرناندو دونیس نام یک معمار مکزیکی است. در این بخش همین مقدار کافی است بدانید که در طی اتفاقاتی عجیب طرح اولیه این برج در سال 2008 به سرقت رفت و این موضوع سرآغاز داستان جالب این بنای بی نظیر شد.

ادعای ارائه دهنده طرح اولیه قاب دبی

همانطور که در بخش قبلی نیز عنوان نمودیم طرح اولیه قاب دبی توسط معماری مکزیکی با نام فرناندو دونیس ارائه شد. این موضوع طبق گفته‌های این فرد مطرح شد اما نکته مهم اینجاست که در سال 2008 طبق گفته های فرناندو دونیس طرح اولیه این بنا از سوی او سرقت شد. در همین سال با میزبانی شهرداری دبی مسابقه معماری آسانسور تیسن کروپ برگزار گردید که طبق گفته فرناندو دونیس جایزه‌ای 100.000 دلاری به طرح او اختصاص داده شد.

موضوع مهم اینجاست که ساخت این بنا بدون اطلاع رسانی به فرناندو دونیس انجام شده در حالی که در ساخت این سازه از طرح اولیه او استفاده شده است. فرناندو دونیس شکایتی از سازندگان و اجرا کنندگان ترتیب داد. داستان‌های متعددی نیز به شهردار دبی در این زمینه از سوی فرناندو دونیس ارائه شد که در نهایت در سال 2013 قراردادی میان این دو فرد وضع گردید. در حالی که فرناندو دونیس حاضر به امضای این قرارداد نشد. طبق گفته‌های این معمار مکزیکی هیچگونه غرامتی نیز به او پرداخت نشده است.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم