روف گاردن فضایی است که کم کم در حال باز کردن جای خود در میان خانواده‌های ایرانی است. هر روز خانه‌ها و آپارتمان‌های بیشتری اقدام به احداث روف گاردن می‌کنند. ساخت روف گاردن الزامات، قوانین و ضوابط خاص خود را دارد و تحت شرایطی هم به مجوز نیاز پیدا خواهد کرد. 

آیا ساخت روف گاردن به مجوز نیاز دارد؟

ساخت روف گاردن در هر ساختمان و تحت هر شرایطی نیازمند اصول و نکات بسیار مهمی است که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند خسارات زیادی را در پی داشته باشد. به این منظور و در جهت اطمینان از رعایت این اصول و استانداردها، گرفتن مجوز در خصوص ساخت روف گاردن الزامی شده است.

در گرفتن مجوز روف گاردن چه فاکتورهایی در نظر گرفته می‌شود؟

احداث روف گاردن در هر مقیاس و در هر ساختمانی که باشد شامل عملیات‌های اجرایی مختلفی می‌شود. روف گاردن میزان بار وارده به ساختمان را افزایش می‌دهد. از این رو از مهم‌ترین نکاتی که در صدور مجوز روف گاردن در نظر گرفته می‌شود، این است که آیا ساختمان و بنای مورد نظر استحکام لازم برای تحمل وزن وارده از سوی روف گاردن را دارد یا خیر.

مورد بعدی که در صدور مجوز لازم برای ساخت روف گاردن در نظر گرفته می‌شود، وجود امکان و پیش نیازهای لازم برای ساخت آن است. در هر صورت ساخت روف گاردن به مقدار فضایی نیاز دارد، نباید مانعی در تاسیسات ساختمان یا خدمات شهرداری و سایر سازمان‌ها از جمله سازمان برق باشد. از طرفی هم نباید هیچ گونه مزاحمتی را برای سایر ساختمان‌های مجاور ایجاد کند.

مشوق‌هایی به منظور ساخت روف گاردن

شهرداری تهران با توجه به اهمیت استفاده بهینه از فضای شهری و همچنین افزایش مساحت فضای سبز، در چند سال اخیر طرح‌ها و قوانین زیادی را به منظور تشویق اقدامات در خصوص ساخت روف گاردن تدوین کرده است که عمده آن‌ها در سه مقوله زیر قرار می‌گیرند.

  • افزایش تراکم ساخت
  • مشوق‌های مالیاتی
  • اخذ عوارض کمتر

به طوری که به ازای اختصاص هر مترمربع فضای سبز در بام، مازاد بر 40 درصد سبز، طبق جدول زیر از هزینه تراکم کل ساختمان (در صورت وجود) کم می‌شود.

درصد فضای سبز از سطح خالص پشت بام 40 50 60 70 80 90 100
درصد کاهش هزینه تراکم ساختمانی 0 10 20 30 40 50 60
قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن

شهرداری تهران با وجود حمایت‌هایی که در ساخت روف گاردن اعمال کرده است، سعی کرده است با قوانین دست‌وپا گیر عرصه را بر اجرای این فضاهای سبز محدود نکند. در هر صورت مهم‌ترین قوانین شهرداری در ساخت روف گاردن را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد.

  • پیش از هر چیز باید اشاره کنیم که برای ساختمان‌هایی که از قبل فرمان ساختمانی دریافت کرده‌اند، برگه دستور روف گاردن آماده شده که قابلیت الحاق به فرمان ساختمانی را دارد و روی پروانه ساختمانی صادر شده قبلی ثبت می‌شود.
  • به ازای هر مترمربع فضای سبز گسترده روف گاردن، یک مترمربع به وسعت مجاز افزوده خواهد شد.
  • به ازای هر مترمربع فضای سبز نیمه متراکم، به وسعت مجاز دو مترمربع اضافه خواهد شد.
  • از طرفی هم شهرداری مقرر کرده است که به ازای هر مترمربع فضای سبز متراکم، سه متر مربع به وسعت مجاز اضافه خواهد شد.
  • در برنامه‌های آینده شهرداری تهران نیز لزوم اختصاص دادن بخشی از فضای زمین‌ها به فضای سبز و روف گاردن تصویب شده و در آینده اجرایی خواهد شد.
  • به منظور افزایش انگیزه برای ساخت روف گاردن، متقاضیان می‌توانند نسبت به کسر فضای باز ساختمانی، به ازای هر واحد، پنج متر به شرط اجرای سه برابر فضای سبز در پشت بام ساختمان، اقدام کنند.
  • به میزان 30 درصد مساحت مفید بام، نسبت به اعطای تراکم در یک طبقه اضافه در جهت ساخت کاربری‌های مرتبط با بام سبز (غیر مسکونی) نظیر سالن اجتماعات، سالن ورزشی و… بر روی بام با اخذ عوارض قانونی و نیز فاصله گرفتن از لبه‌های بام، در سمت معبر و فضای باز و همچنین رعایت تمام اصول و ضوابط سازه‌ای و اجرایی اقدام شود.
چرا شهرداری بر ساخت روف گاردن تاکید دارد؟

روف گاردن را نمی‌توان طرحی جدید در نظر گرفت. روف گاردن‌هایی که پوشیده شده از خاک و گیاه‌ هستند، از مدت‌ها قبل رواج داشته‌اند. دلایل راه اندازی روف گاردن به شرح زیر است.

  • استفاده از زمین‌های بلا استفاده
  • زیبایی سازی منظره
  • دوستدارمحیط زیست
  • نوردهی مناسب
قوانین آینده ساخت روف گاردن در تهران

علاوه بر تمامی قوانین و ضوابطی که در بالا در خصوص مجوز روف گاردن به آن‌ها اشاره شد، شهرداری تهران در حال تدوین و اجرایی کردن قوانین جدیدی در خصوص ساخت و اجرای روف گاردن‌ها است.

یکی از مهم‌ترین قوانین این است که در برنامه آینده شهرداری‌ها، اختصاص دادن قسمتی از فضای زمین‌ها به فضای سبز و فضای بام‌ها اجباری بوده و این مورد در حال حاضر به تصویب رسیده است و در آینده‌ای نزدیک اجرایی می‌شود.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم