کسپر مولنار هلندی در حالی که هنوز دانشجو بود، یک آلبوم عکس خیره کننده با آثار عکاس مشهور آلمانی، کورت هیلشر، که شاهکار‌های معماری کشور‌های اروپایی را عکاسی کرده بود، دید. مرد جوان چنان تحت تأثیر قرار گرفت که تصمیم گرفت جالبترین عکس‌ها را از انتخاب استاد در مکان‌های مختلف بیابد و از همان زاویه عکس بگیرد، فقط پس از گذشت تقریباً صد سال. این پروژه چندین سال طول کشید، اما مجموعه تصاویر در حال حاضر بسیار چشمگیر است.

۱. ایده‌ای که زنده شد

کسپر مولنار برای نشان دادن چگونگی تغییر جهان، عکس‌های ۱۰۰ ساله عکاس مشهور آلمانی را بازسازی کرد.

در سال ۲۰۰۲، کاسپر مولنار هلندی در یک کتابفروشی دست دوم در آمستردام آلبوم عکس بی نظیری را دید که توسط عکاس آلمانی Kurt Hielscher منتشر شده بود و تقریباً به تمام کشور‌های اروپایی سفر کرده و مجموعه عکس‌های خود را جمع آوری کرده بود. آلبوم عکس پیدا شده به جا‌های دیدنی یوگسلاوی اختصاص یافته و به سال ۱۹۲۰ برمی گردد. این تنها نسخه نبود. نویسنده مجموعه‌های مختلفی از عکس‌های گرفته شده در کشور‌های مختلف اروپا را جمع آوری کرد و هر کتاب با یکی از آن‌ها مطابقت داشت.

این مرد جوان که دانشجوی یکی از دانشگاه‌های آمستردام بود، چنان مجذوب این تصاویر شد که تصمیم گرفت پروژه خود را بسازد. اکنون کسپر در تلاش است تا عکس‌های هایلسر را تکرار کند، فقط مکان‌های موجود در عکس‌ها مربوط به اوایل قرن ۲۱ است. با گذشت زمان، عکاس هلندی مشتاق چندین کتاب دیگر استاد آلمانی را به دست آورد و اکنون به دنبال مناظر مشابه برای گرفتن عکس‌های مشابه است.

Kurt Hielscher یک عکاس و مربی آلمانی بود که مجموعه‌ای از آلبوم‌های عکس خارق العاده را ایجاد کرده است و از طریق آن‌ها فرهنگ اروپا را کشف می‌کرد.

واقعیت جالب از Kurt Hielscher ۱۸۸۱-۱۹۴۸ یک عکاس و معلم آلمانی بود. پسر یک جنگلبان عادی توانست تحصیلات معلمی را فرا گیرد که فرصت‌های خوبی را برای او فراهم آورد و به لطف سرگرمی اش به شهرت رسید. علاقه او به عکاسی و توانایی گرفتن زاویه مناسب باعث محبوبیت آن در بسیاری از کشور‌های اروپایی شد. پس از انتشار اولین مجموعه عکس، او مجبور شد برای جمع آوری ایده‌های عکاسی در مورد یک کشور خاص زیاد سفر کند.

از سال ۱۹۱۰ تا دهه ۱۹۳۰، کورت کتاب‌های جالب توجهی از عکاسی از مناظر و معماری را منتشر کرد که بسیار مورد توجه بودند. متأسفانه، در طول جنگ جهانی دوم، نگاتیو‌های او به دلیل بمباران لایپزیگ از بین رفت و او پس از ویرانی کامل دیگر نمی‌خواست عکاسی کند. این دلیلی شد که به تدریج کورت هیلشر فراموش شد. سخنان وی که در پیشگفتار یکی از آلبوم‌های عکس آمده: من سعی می‌کنم چهره هر کشور و مردم آن را در کتابهایم نشان دهم. اگر خودم خاموش شوم، به عنوان شاهد جهان نابود شده، عکس‌های من هنوز صحبت خواهند کرد. “

۲. کاخ آلکازار در اندلس ۱۹۱۴ و ۲۰۱۹ (اسپانیا)

تغییر خاصی نکرده، اگرچه یکی از گلدان‌های ناپدید شده است.

از آنجا که کورت هیلشر در بسیاری از ایالت‌ها مشهور بود، توسط بالاترین رده‌ها و رهبران کشور‌ها مورد استقبال قرار گرفت. مجموعه کاخ آلکازار واقع در اسپانیا نیز از این قاعده مستثنی نبود. اکنون می‌توان به راحتی به کاخ آلکازار (Patio de las Muñecas) که در آن زندگی خصوصی خانواده سلطنتی پنهان از چشم مردم عادی رخ داده است، وارد شد. او واقعاً مورد احترام قرار گرفت. نه تنها بازدید از مناطق پنهان، بلکه همچنین داستان‌های مرتبط با آن‌ها جالب به نظر می‌رسید. به عنوان مثال، حیاط موجود در تصویر فقط به این ترتیب نامگذاری شده است، زیرا در یکی از طاق‌ها، هنرمندان دو عروسک کوچک را در پس زمینه تزئینات با شکوه به تصویر کشیده اند.

۳. لا توره دل اورو در سویل ۱۹۱۴ و ۲۰۱۹ (اسپانیا)

برج طلایی”از جاذبه‌های گردشگری سویل در اسپانیا در تصاویر عکاس آلمانی و عکاس هلندی (اسپانیا).

La Torre del Oro (برج طلایی) Talbarrana در ساحل سمت چپ رودخانه گوادالکوویر در سویل واقع شده است. برج مورس، ۳۷ متر ارتفاع، در سال ۱۲۲۰ به عنوان یک فانوس دریایی ساخته شد، که با گذشت زمان به یک پاسگاه تبدیل شد که نقش اصلی در محافظت از بندر را دارد. اگرچه آنچه اکنون می‌توانیم مشاهده کنیم تنها یک ساختار مرمت شده است، زیرا این برج در جریان شدیدترین زمین لرزه‌ای که در قرن هجدهم اتفاق افتاد، تخریب شد.

مرمت کامل بنای معماری که به نماد شهر تبدیل شد، ۲ قرن طول کشید. در حال حاضر، موزه دریایی در برج باز است، که نه تنها به دلیل مطالعه تاریخ، بلکه برای رسیدن به تراس باز نیز از آن بازدید می‌شود. در آنجا می‌توانید از یک چشم انداز خارق العاده لذت ببرید و تصاویر زیادی برای بایگانی خانه خود بگیرید.

۴. پونته دی سوسپیری در ونیز ۱۹۲۵ و ۲۰۱۸ (ایتالیا)

پل افسوس” در ونیز، از جاذبه‌های گردشگری گرفته شده توسط دوربین‌های کورت هیلشر و کاسپر مولنار در سال‌های ۱۹۲۵ و ۲۰۱۸. به ترتیب (ایتالیا).

Ponte Dei Sospiri (پل آه) در ونیز بین سال‌های ۱۶۰۰-۱۶۳۰ برای اتصال کاخ دوکاله و زندان ساخته شده است. این حلقه اتصال وهم آور “پل آه” نامیده می‌شد فقط به این دلیل که زندانیان با عبور از آن متوجه شدند که دیگر نور خورشید را نمی‌بینند. به گفته مورخان، حتی کازانوا و گالیله که در این زندان نگهداری می‌شدند، از پونته دی سوسپیری عبور کردند.

قابل توجه: تصویر جدید کسپر مولنار در سال ۲۰۱۸ هنگام حضور در فینال کارناوال به صورت خودجوش گرفته شده است. در این زمان، او هنوز کتاب کورت هیلشر را درباره ایتالیا به دست نیاورده بود، اگرچه زاویه آن یکسان بود.

۵. دروازه شهر در تروگیر ۱۹۲۶ و ۲۰۱۹ (کرواسی)

City Gat در تروگیر از جاذبه‌های گردشگری از نگاه عکاس آلمانی Kurt Hielscher و عکاس هلندی Kasper Molenaar ۱۹۲۶ و ۲۰۱۹

دروازه سنگی که از طریق آن می‌توانید به قسمت قدیمی شهر تروگیر بروید با شکوه تقریباً از یک قرن پیش باقی مانده است. تنها چیزی که جبران ناپذیر و از دست رفته است شیر ونیزی بالای طاق است. اما نه تنها این جانور سنگی ناپدید شد، همانطور که مشخص شده، در شب اول دسامبر سال ۱۹۳۲، هشت مجسمه شیر توسط گروهی از ملی گرایان جوان یوگسلاوی به طرز وحشیانه‌ای نابود شدند. یک شبه، همه چیز‌هایی که نمادی از سلطه ایتالیا محسوب می‌شدند، و نه یک عنصر معمولی معماری، از ساختمان‌های عمومی قدیمی ناپدید شدند.

روزنامه‌های آن زمان این حادثه را به شرح زیر نوشتند:”عاملان این جنایت، به شیر‌های ونیزی نه به عنوان بنا‌های باستانی، بلکه به عنوان نماد‌های سیاسی واقعی” ایتالیایی “در آدریاتیک شرقی نگاه می‌کردند.

۶. کلیسای عروج مریم مقدس در دریاچه بلد ۱۹۲۶ و ۲۰۱۸ (اسلوونی)

تصاویری از کلیسای معراج مقدس مریم مقدس کورت هیلسر و کسپر مولنار که از یک تپه سنگی ۱۳۰ متری در ساحل دریاچه بلد ساخته شده است.

Cerkev Marijinega Vnebovzetja (کلیسای عروج مریم مقدس) در یک جزیره سنگی در وسط دریاچه بلد واقع شده است. برج ناقوس ۵۴ متری آن از دور توجه نه تنها زائران که گردشگران را به خود جلب می‌کند. یک نمونه شگفت انگیز از معماری قرون وسطایی، که اکنون می‌توانیم مشاهده کنیم، فقط در قرن هفدهم بازسازی شد، زیرا کلیسای قبلی چوبی در سال ۱۵۰۹ سوخت.

واقعیت جالب: در جزیره صخره‌ای که اکنون Cerkev Marijinega Vnebovzetja در آن واقع شده است، باستان شناسان محلات اسکان قبل از تاریخ اسلاوی را کشف کرده اند که قدمت آن‌ها به قرن ۱۱ و ۸ برمی گردد. قبل از میلاد مسیح؛ و قرن IX-X. AD به ترتیب در حین حفاری علاوه بر ابزار، وسایل منزل و اسلحه، ۱۲۴ قبر و چندین شی مذهبی در اینجا پیدا شد، بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که این مکان برای هزاران سال مقدس قلمداد می‌شده است.

۷. معبد زحل در رم ۱۹۲۵ و ۲۰۱۶ (ایتالیا)

شکل ظاهری معبد زحل در رم در عکس‌های کورت هیلسر و کاسپر مولنار اصلاً تغییری نکرده است (۱۹۲۵ و ۲۰۱۶، ایتالیا).

علی رغم این واقعیت که بعید است کسی بتواند تفاوت‌های خاص یا تغییر شکل قابل توجهی در شکل ظاهری باستانی‌ترین ساختار معبد زحل، واقع در رم، پیدا کند، اما هنوز هم تصاویر از نظر مقیاس و رمز و راز چشمگیر هستند؛ و این تعجب آور نیست، زیرا این معبد در سال ۴۹۷ قبل از میلاد ساخته شده است؛ و نه تنها به عنوان یک مکان پرستش برای خدایان بلکه مکانی بود که ذخایر طلا و نقره رومیان در آن نگهداری می‌شد.

۸. کلیسای فاطیما یا بانوی تسبیح در پرست ۱۹۲۶ و ۲۰۱۸ (مونته نگرو)

شهر باستانی پرست توسط تمدن “تسخیر” شد (۱۹۲۶ و ۲۰۱۸، مونته نگرو).

در نیمه راه خلیج نفس گیر کوتور، گردشگران خود را در شهر باستانی پراست می‌یابند، جایی که اگرچه زمان به شکل خانه‌های سنگی و خیابان‌های باریک در آن ساکن بوده است، اما میل به راحتی و آسایش حاکم است. کافه‌های کوچک با سایبان، مسافران را از آفتاب سوزان نجات می‌دهد، اکنون برخی از مناظر تاریخی را مسدود می‌کند، اما گردشگران آزرده نمی‌شوند، زیرا اتاق‌های مطبوع و خنک بسیار بهتر از آفتاب سوزان هستند. علاوه بر این، به کلیسای Crkva Gospa od Ružarije، ساخته شده در قرن هفدهم. فقط صد متر مانده است؛ و این بهانه خوبی برای پیاده روی برای لمس شاهکار‌های واقعی معماری است.

۹. پل افسوس Puente Nuevo در Ronda – ۱۹۱۴-۱۹۱۶ و ۲۰۱۹ (اسپانیا)

اختلاف در عکس‌های کورت هیلسر و کاسپر مولنار نتیجه یک واقعه چشمگیر بود که در Ronda ۱۹۱۶-۱۹۱۴ و ۲۰۱۹، اسپانیا رخ داد.

پل Puente Nuevo، که در این عکس نشان داده شده است، نه با افسانه‌ها، بلکه با مجموعه‌ای از حوادث خونین که جان بسیاری را گرفت در آیخته است.

پوئنته نوئوو یکی از سه گذرگاهی است که از تنگه عمیق تاجو دو روندا عبور می‌کند و رودخانه آشفته گوادالوین از آن عبور می‌کند. با شروع قرن ۱۸، از اولین ساخت و ساز، که جان ۵۰ کارگر را گرفت، فاجعه‌های پیش بینی نشده اغلب در این مکان‌ها رخ می‌دهد؛ و عکس‌های کورت هیلشر، که در دوره ۱۹۱۴-۱۹۱۶ گرفته شده بود، صدمه‌ای چشمگیر به این بود. روی آن‌ها می‌توانید خانه‌ها و آسیابی را ببینید که چندین خانواده در آن زندگی و کار می‌کردند، اما در هنگام رانش زمین که در ژوئیه سال ۱۹۱۷ رخ داد، آن‌ها در چشم بهم زدنی از روی زمین محو شدند. در آن لحظه ۱۵ نفر جان خود را از دست دادند.

۱۰. چند عکس شگفت انگیز دیگر که توسط کسپر مولنار، هلندی مشتاق عکس گرفته شده است

تغییرات در مناطق طبیعی Ratzeburger See در Schleswig-Holstein چشمگیرتر است (۱۹۲۴ و ۲۰۲۰، آلمان).

تصویر پل Ponte di Rialto روی کانال Grant در ونیز قبل از خرید کتاب و توسط پسر بزرگ کاسپر (۱۹۲۵ و ۲۰۱۸، ایتالیا) گرفته شده است.

 

کلیسای جامع گوتیک در اوپسالا ۱۹۳۱از نگاه عکاس آلمانی Kurt Hielscher و هلندی Kasper Molenaar و ۲۰۲۰، سوئد).

کلیسای جامع گوتیک، ساخته شده در قرون وسطی (۱۹۲۴ و ۲۰۲۰، آلمان).

بازار قدیمی در میدان مرکزی شهر برانشوایگ (۱۶۲۴ و ۲۰۲۰، آلمان)

مقایسه و تجزیه و تحلیل عکس‌ها معمولا بسیار جالب است، اگرچه مواردی وجود دارد که پس از تنها ۵۰ سال شناخت منطقه واقعاً غیرممکن است. همانطور که در امارت کوچک دبی اتفاق افتاد، که از یک دهکده ماهیگیری به یک کلانشهر فوق مدرن با مزایای متعالی و آسمان خراش تبدیل شده است.

 

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم