برای آن‌که بتوانید بهترین رنگ‌بندی را برای دکور خانه خود انجام دهید، باید به همنشینی رنگ‌ها در کنار یکدیگر توجه کنید. در واقع همنشینی رنگ‌ها به مفهوم استفاده و قرار دادن رنگ‌های درست در فضاهای درست است هرکسی که بخواهد دکوراسیون خانه خود را به شیوه ای زیبا و چشم نواز بچیند، لازم است پیش از انتخاب لوازم و وسایل، درباره رنگ غالب در دکوراسیون منزل تصمیمی اساسی بگیرد. اما پیش از آن‌که درباره رنگ مورد نظر خود که می‌خواهید در خانه استفاده کنید، تصمیم بگیرید، لازم است برخی قوانین مربوط به رنگ در دکوراسیون را بدانیم و نسبت به اعمال آن ها در فضای خود، دقت بیشتری به خرج بدهیم.

رنگ های مکمل

یکی از ترکیب‌های پیشنهادی، استفاده از رنگ‌های مکمل است. به رنگ‌هایی مکمل گفته می‌شود که در چرخه رنگ‌ها روبروی یکدیگر واقع شده‌اند. به طور مثال استفاده از رنگ های نارنجی و سرمه‌ای در کنار یکدیگر انرژی بسیار زیادی به محیط شما القا می‌کند چرا که آبی و نارنجی مکمل هستند و سرمه‌ای ته مایه آبی دارد. البته باید بدانید در استفاده از دو رنگ مکمل نباید زیاده ‌روی نکنید چراکه رنگ‌های مکمل می‌توانند به مرور چشم‌ها را خسته کنند.

رنگ های مشابه

رنگ‌هایی که در دایره رنگ‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، رنگ‌های مشابه نام دارند. استفاده از رنگ‌های مشابه در رنگ بندی دکور خانه، عموما تصویری چشم‌نواز برای ما به همراه خواهد داشت. چراکه این رنگ‌ها در طبیعت نیز در کنار یکدیگر به وفور یافت می‌شوند و هارمونی بسیار زیبایی در کنار یکدیگر ایجاد می‌کنند.

تاثیر دمای رنگ ها در دکور خانه

رنگ‌ها به لحاظ حرارت به دو دسته‌ گرم و سرد تقسیم می‌شوند، رنگ‌های سرد شامل انواع آبی، بنفش و سبز هستند و رنگ‌های گرم شامل زرد، نارنجی و قرمز. استفاده از هر گروه رنگی، عموما مربوط به فضای خاصی می‌شود. به طور مثال استفاده از رنگ‌های سرد، خصوصا رنگ‌های سرد تیره برای فضاهای کوچک و کم نور هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا این ترکیب رنگی می‌تواند باعث حس خفگی فضا شود و از سویی رنگ‌های سرد و روشن به تنهایی برای فضاهای بسیار بزرگ نیز به دلیل ایجاد حس بی روحی، توصیه نمی‌شوند. با این وجود باید بدانید رنگ‌های سرد، حس سکون و آرامش را به همراه خواهند داشت.

رنگ‌های گرم اما خاصیتی متفاوت دارند. این رنگ‌ها که حس سرزندگی، انرژی و هیجان را به همراه می‌آورند، می‌توانند در فضاهای کوچک نیز مورد استفاده قرار بگیرند. رنگ‌های گرم نیز در فضاهای کوچک باعث کوچک تر دیده شدن فضا می‌شوند، اما زمانی که کوچکی فضا همراه با هیجان و انرژی باشد، فضایی خودمانی‌تر خواهید داشت.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم