با وجود اینکه بیشتر شهرت شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک، به خاطر وجود آثار و بناهای تاریخی این شهر است، اما ساختمان‌های مدرن و جاذبه‌های منحصر به فرد دیگری هم در این شهر به وفور پیدا می‌شوند. آکواریوم کره آبی دانمارک یا همان آکواریوم ملی دانمارک، یکی از این جاذبه‌هاست که به عنوان مدرن‌ترین و بزرگترین آکواریوم شمال قاره اروپا شناخته می‌شود.


آکواریوم کره آبی دانمارک یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری این کشور است که هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن دیدن می‌کنند. در این مکان، ترکیب معماری با شکوه و مدرن در مکانی بسیار زیبا با یک تجربه استثنایی فرهنگی، مکانی منحصر به فرد را برای گردشگران ایجاد کرده که در آن می توان جذاب ترین گونه‌های حیوانات آبزی جهان را از نزدیک مشاهده کرد. در ادامه اطلاعات جامع تری درباره این مکان ارائه خواهیم کرد.

معرفی آکواریوم کره آبی دانمارک

نام دیگر این آکواریوم بزرگ، آکواریوم ملی دانمارک (National Aquarium of Denmark) است. در این مکان متنوع‌ترین گونه‌های آبزی دنیا در یک محیط کاملا مدرن، در معرض دید عموم قرار دارند. این آکواریوم در تاریخ ۲۲ مارچ سال ۲۰۱۳ میلادی افتتاح شد و در حال حاضر به عنوان یک جاذبه برجسته با معماری منحصر به فرد در شهر کپنهاگ و ناحیه اورسوند( Öresund) شناخته می‌شود. از همان بدو تاسیس این مکان، هدف تبدیل شدن به یکی از ۵ جاذبه گردشگری برتر کل کشور دانمارک را برای آن متصور شدند. به نظر می‌رسد که این مکان در رسیدن به این هدف، کاملا موفق بوده است.

مسئولان آکواریوم کره آبی دانمارک در تلاش هستند تا میهمانان و بازدیدکنندگان را به مراقبت از سیاره زیبای آبیمان ترغیب کنند. این امر از طریق نمایش حیوانات تماشایی و منحصر به فرد در محیطی پویا و ارائه اطلاعات مفید و سرگرم‌کننده و حتی افسانه‌هایی درباره این حیوانات، میسر می‌گردد. در این موزه، تمام حواس پنجگانه شما فعالیت می‌کنند!

به تماشای یک دنیای دیگر بنشینید.

آکواریوم ملی دانمارک برای همه سنین توصیه می‌شود. در اینجا، هم فعالیت های هیجان‌انگیز انجام خواهید داد و هم در محیطی آرام به تماشای حیوانات خواهید نشست. این آکواریوم در مجاورت دریا در بندر کاستروپ (Kastrup Harbour) و در جنوب کپنهاگ واقع شده است و با مرکز این شهر فقط ۱۵ دقیقه فاصله دارد. معماری ساختمان این آکواریوم ملی، از الگوهای مارپیچ موجود طبیعت الهام گرفته است. گرداب های دریایی، دسته‌های ماهی موجود در اقیانوس ها، الگوهای آب و هوایی و کهکشان های مارپیچ، از جمله مواردی هستند که در ساخت این بنا تاثیر گذار بوده‌اند.

تمامی نمای خارجی این آکواریوم با لایه های آلومینیوم پوشانده شده است، به همین خاطر تصویر آسمان و دریا در آن منعکس می‌شود. در داخل ساختمان، پیچ‌های بنا و دکوراسیون منحصر به فردش، جریان زندگی در آب های سرد و گرم و آب های شور و شیرین را نمایش می‌دهند. به محض ورود به آکواریوم، شما احساس می‌کنید که به زیر سطح آب و داخل یک گرداب بزرگ غرق شده‌اید و در واقع پای در جهانی دیگر گذاشته‌اید. صدا و تصویر در این مکان طوری با هم ترکیب شده‌اند تا فضای زیر اقیانوس‌ها و دریاها را به خوبی معرفی کنند.

درست همان گونه که جریان آب دریاها پویا و در حرکت است، این ساختمان نیز طوری طراحی شده تا انعطاف‌پذیری و پویا بودن را نشان دهد و خطوط مارپیچ آن می‌توانند در آینده گسترش پیدا کنند.

 



حقایقی پیرامون آکواریوم کره آبی دانمارک

* این آکواریوم با ۹۷۰۰ متر مربع مساحت و ۴۷۰۰ متر مربع فضای بیرونی، بزرگترین آکواریوم ساخته شده در شمال اروپاست.
* معماری جذاب و منحصر به فرد این بنا، آن را به یکی از باشکوه‌ترین ساختمان های منطقه تبدیل کرده است.
* در این مکان، ۴۸ آکواریوم و زیستگاه و همچنین ۷ میلیون لیتر آب وجود دارد.
* در اینجا به حیوانات خیلی نزدیک خواهید شد و حتی می‌توانید به آن ها غذا دهید. فعالیت‌های سرگرم‌کننده دیگری هم برایتان مهیا شده‌اند.
* بزرگترین آکواریوم این مکان، مخزن اقیانوس است که ۴٫۱ میلیون لیتر آب را درون خود دارد. در این مکان، کوسه‌های سر چکشی و سایر گونه‌های آبزی اقیانوسی را می‌توانید از طریق یک پنجره پانورامای ۸*۱۶ و یا از طریق یک تونل آبی تماشا کنید.
* آب شور آکواریوم کره آبی دانمارک به طور مستقیم به وسیله لوله هایی به طول ۱٫۶ کیلومتر از دریا به این مکان منتقل می‌شوند.
* این آکواریوم در نزدیکی مرکز شهر کپنهاگ و در همسایگی فرودگاه این شهر واقع شده است.

ذخیره انرژی در آکواریوم

آکواریوم کره آبی دانمارک یک آکواریوم خالی از CO2 و دارای پنل های انرژی خورشیدی و سیستم خنک کننده توسط آب دریا است که باعث شده‌اند تا مصرف انرژی در این مکان به شدت کاهش یابد. در این مکان فعالیت‌های زیست‌محیطی و آموزش های گسترده‌ای در این زمینه به بازدید کنندگان ارائه می‌شوند. تلاش این مجموعه بر این است که گردشگران آگاه‌تر و فهیم‌تر داشته باشد.


دسترسی به آکواریوم ملی دانمارک

آکواریوم کره آبی دانمارک در یک موقعیت جغرافیایی بسیار زیبا در مجاورت دریا قرار دارد. چشم انداز این مکان به تنگه اورسوند بسیار زیباست. این آکواریوم در نزدیکی ایستگاه متروی کاستروپ قرار دارد و فقط با ۱۵ دقیقه از نورپورت (Norreport) می‌توان به آن رسید.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم