شیشه هوشمند یکی از انواع مختلف شیشه است که در قاب درب و پنجره نصب می‌شود و تنها با فشردن یک دکمه از حالت شفاف به حالت مات در می‌آید و جلوه‌ای متفاوت پیدا می‌کند که می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد.

این شیشه‌های مات شونده مجهز به یکسری کنترل‌های هوشمند هستند که منجر به کاهش انرژی مصرفی در ساختمان می‌شوند. آنها در حالت شفاف خود نور طبیعی را وارد ساختمان می‌کنند و در حالت مات بدون نیاز به پرده یا پوشش از ورود نور جلوگیری می‌نمایند.

کنترل هوشمند رمز اصلی عملکرد این شیشه‌ها است زیرا این شیشه‌ها از این هوش برای پیش بینی تغییرات آب و هوایی، تغییر نور آفتاب و تعیین مقدار نور مورد نیاز استفاده می‌کنند و به صورت اتوماتیک رنگ شیشه را تغییر می‌دهند. ساکنین ساختمان می‌توانند با استفاده از موبایل خود میزان مات شدن شیشه را از راه دور تنظیم کنند و یا کنترل شیشه را در حالت خودکار تنظیم نمایند.

شیشه‌های هوشمند طبق آخرین تکنولوژی روز دنیا در کارخانه‌های پیشرفته تولید می‌گردند. این شیشه‌ها در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند و به درب یا پنجره اجازه می‌دهند نسبت به تغییرات پیرامون خود هوشیار باشند.

اگر از شیشه‌های هوشمند در درب و پنجره یک ساختمان استفاده شود، این بنا می‌تواند به محیط اطراف خود واکنش نشان دهد، بدین نحو که در روزهای گرم و آفتابی تابستان شیشه به صورت خودکار مات شده و حرارت و اشعه های خورشید را کاهش می‌دهد. وقتی این شیشه‌ها مات می‌شوند میزان گرمای خورشید کاهش یافته و پرتوهای مضر وارد ساختمان نمی‌شوند.

میزان تیره بودن شیشه، سطح پرتوهای انتقالی را تعیین می‌کند. علاوه بر آن، آنها به میزان قابل توجهی انرژی ذخیره نموده و محیطی سازگار و لذت بخش برای اهالی ساختمان فراهم می‌نمایند. نمای این شیشه‌ها از بیرون ساختمان نیز خوشایند است زیرا به جای پوشش درب و پنجره با پرده زیباترین نما با قابلیت تنظیم نور برای آنها به ارمغان می‌آورد.

انواع شیشه هوشمند

شیشه هوشمند کریستال مایع

در ساخت این شیشه‌ها از دو لایه شفاف قلع که یک لایه کریستال مایع بین آنها قرار گرفته، استفاده می‌شود. وقتی جریان برق از فیلم کریستال مایع عبور می‌کند، شیشه شفاف می‌شود و با قطع آن و جهت گیری تصادفی کریستال‌ها، شیشه مات می‌شود. وقتی شیشه کدر می‌شود به میزان ۸۰ درصد نور مرئی از آن عبور کرده، بنابراین فضای مورد نظر از روشنایی و نور کافی برخوردار خواهد بود. کریستال مایع نقش مهمی در ذخیره‌سازی انرژی خورشید ایفا می‌کند.

شیشه هوشمند الکتروکروماتیک

آنچه که در تغییر رنگ این شیشه‌ها تاثیر می گذارد، تغییر ولتاژ برق است. انرژی برق ویژگی های مواد الکتروکروماتیکی که در این شیشه‌ها به کار رفته را تغییر داده، در نتیجه گرما منعکس یا جذب می‌شود. این مواد الکتروماتیک هستند که میزان انعکاس گرما در دماهای مختلف را تعیین می‌کنند.

شیشه هوشمند فوتوکرومیک

اگر به این شیشه ها امواج الکترومغناطیس تابیده شود به سرعت مات می‌شوند، در نتیجه نور عبوری از شیشه کاهش می‌یابد. اما اگر تابش این امواج قطع شود شیشه به حالت اولیه باز می‌گردد. عملکرد این شیشه‌ها همانند عینک‌های فوتوکرومیک هستند که وقتی در برابر اشعه خورشید قرار می‌گیرند، رنگ شیشه های آن تیره می‌شود.

شیشه هوشمند ترموکرومیک

پوشش این نوع شیشه از مواد ترموکرومیک است که نسبت به دما حساسیت و واکنش نشان می‌دهد. در صورت بالا بودن دما، امواج فرو سرخ که منجر به تولید گرما می شوند از شیشه عبور نمی‌کنند و برعکس در فصول سرد زمانی که دما پایین است به این امواج اجازه ورود برای گرم کردن ساختمان داده می‌شود.

از ویژگی‌های بارز شیشه هوشمند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

شیشه مات شونده هوشمند با مات کردن شیشه در شبانه روز می تواند حریم خصوصی برای ساختمان تعریف کند.
* هزینه خرید این نوع شیشه ها بالاست اما در طولانی مدت استفاده از آنها به علت صرفه جویی در مصرف انرژی از نظر اقتصادی مقرون بصرفه خواهد بود.
* شیشه مات شونده به سرعت از حالت شفاف به حالت مات و برعکس تبدیل می‌شود.
* مراقبت و نگهداری از این شیشه بسیار آسان است.
* اگر در صورت ضربه به آنها آسیب وارد شود به صورت یکپارچه شکسته می‌شوند و ایمنی ساکنین را به خطر نمی‌اندازند.
* شیشه هوشمند یک عایق صوتی محسوب می‌شود و به میزان قابل توجهی از انتقال سر و صدای بیرون به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.
* این شیشه‌ها اشعه های مضر خورشید را جذب نموده و آنها را از طریق بازتابش به بیرون انعکاس می‌دهند.
* عمر این نوع شیشه بالاست.

موارد استفاده از شیشه هوشمند

شیشه هوشمند بدون نیاز به پرده و پوشش جدا، حریم خصوصی ساختمان را حفظ می‌کند و در کوتاه ترین زمان ممکن یک محیط را خصوصی کرده و سپس در صورت نیاز به حالت اولیه باز می‌گردد. از این شیشه ها در انواع ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و … استفاده می‌شود.

اصولاً در مکان‌هایی نظیر طلافروشی‌ها، صرافی‌ها، مراکز فروش اشیاء عتیقه و یا صرافی ها برای پنهان نمودن اشیاء گران بها از دید عموم و جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید این شیشه‌ها کاربرد دارند. آنها مانع از هر نوع اتلاف انرژی و آلودگی صوتی در ساختمان شده و در زمان بسیار کوتاه به یک شیشه مات یا شفاف تبدیل می‌شوند.

تکنولوژی اعمال شده در شیشه هوشمند امکان استفاده از آنها در حمام های مستر و یا پارتیشن‌بندی فضای داخلی ساختمان فراهم کرده است. علاوه بر زیبایی و جذابیتی که این شیشه‌ها به ارمغان می‌آورند، حریم خصوصی را نیز حفظ می‌کنند. استفاده به عنوان پرده پروژکتور از دیگر کاربردهای این نوع شیشه است. با استفاده از آنها قابلیت تاچ اسکرین بر روی پرده فراهم می‌شود، از این رو از این شیشه ها می‌توان در فضاهای اداری و آموزشی به عنوان پرده‌ای برای نشان دادن تصاویر استفاده نمود.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم