محیط زیست به دلیل بدتر شدن وضعیت ناشی از مصرف بی رویه انرژی همواره در حال تغییر است. با این حال به علت رشد جمعیت به ساختمان‌های مسکونی و تجاری نیازمندیم. به همین دلیل است که داشتن ساختمان‌های دوستدار محیط زست بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. این بدین معنی است که نیازمند ساختمانهایی هستیم که با انرژی‌های تجدیدپذیر کار کنند و اثرات کربن آنها بر روی محیط زیست کمتر باشد. همچنین کاهش دادن پسماندهای خانگی و ادارات مانند: پسماندهای آب، زباله و تولیدات گازی که منجر به صرف هزینه گزافی می‌شوند را باید به حداقل برسانیم. هرچند در ابتدای کار شاید این دیدگاه اقتصادی نباشد اما بهتر است ساختن ساختمان‌های دوستار محیط زیست را شروع کنیم. هرچند شاید در نگاه اول ساختن اینگونه ساختمان‌ها مقرون به صرفه نباشد، ولی در نهایت موجب صرفه‌جویی در مصرف برق و دیگر انرژی‌ها خواهد شد. در زیر به معرفی 20 مورد از ساختمان‌های دوستدار محیط زیست و پایدار می‌پردازیم:

1- ساختمان PricewaterhouseCoopers، لندن

این ساختمان یک ساختمان دوستدار محیط زیست بسیار کارامد در لندن می‌باشد. این ساختمنا دارا یک سیستم یکپارچه IT می‌باشد که این امکان را به کارکنان می‌دهد که میزان نور و درجه حرارت فضای خود را کنترل کنند.

2- بانک آمریکا، نیویورک

در این ساختمان که توسط Cook  و Fox طراحی شد آب چسماند و آب باران مجدد استفاده می‌شود. سیستم گرمایشی آن با خورشید و تامین نور آن توسط نور طبیعی می‌باشد.

3- برج هند، بمبئی

این ساختمان در بمبئی در سال 2010 تکمیل شد و نماد حرکت کشور به سمت آینده ای دوستدار محیط زیست است. این برج از بازیافت آب باران، روشنایی طبیعی و تهویه طبیعی استفاده می کند.

4-ساختمان آنتیلیا، بمبئی

شاید تعجب کنید! تمام این ساختمان برای یک نفر می‌باشد. این ساختمان به علت داشتن پوشش گیاهی به عنوان فیلترکربن عمل می‌کند.

5- برج التقا، دبی

این برج که معروف به برج انرژی دبی معروف است، به دلیل بحران مالی ساخت ان متوقف شد. اگر این سازه تکمیل می‌گردید، شامل یم توربین بادی 200 فوتی و تعداد زیادی پانل‌های انرژی خوشیدی می‌بود.

6- منطقه مسدار، ابوذبی

توسعه این ناحیه 64583462 فوت مربعی پروژه‌ای است که توسط کمپانی انرژی آینده ابوذبی طرح‌ریزی شده است. این شهر ایده‌ال که هم‌اکنون در حال ساخت است، بر مبنای انرژی خورشیدی و منایع تجدیدپذیر پایه‌ریزی شده است. همچنین شهری خالی از ماشین، کربن و بصورت خود پایدار خواهد بود.

7-برج گلس سیبری

این برج چند منظوره در مرکز جنگل‌ می‌باشد که با توجه به شکل آن به بهترین نحو ممکن برای تولید برق با پنل‌های خورشیدی از آن استفاده می‌شود.

8-جزیره کریستال، موسکو

جزیره کریستال یک پروژه ساختمانی بسیار بزرگ با مساحت 24000000 فوت مربع در هرطبقه می‌باشد. این ساختمان دارای به اصطلاح یک "پوست ثانویه" می‌باشد که در واقع همانند یک سپر حرراتی عمل می‌کند. این پوسته در تابستان برای افزایش تهویه هوا باز و در زمستان برای جلوگیری از نفوذ سرما بسته می‌شود.

9- برج ترنسبی، سانفرانسیسکو

این برج سازه‌ای با ارتفاع 1200 فوت می‌باشد که در طبقه بالایی خود دارای یک پارک شیشه‌ای می‌باشد که CO2 ناشی از اتوبوس‌ها را جذب خواهد کرد. همچنین شامل توربین‌های بادی و سایبان‌های خورشیدی برای کنترل انرژی خورشیدی خواهد بود.

10- خانه شورا 2، ملبورن

ساختمان شورای ملبورن دارای توربین‌های بادی، بازیافت فاضلاب، سقف های سرد و لوورهای بازیافت شده با فتوولتائیک است که با استفاده از انرژی خورسیدی محیط داخلی سالم تری را ایجاد می‌کند.

11- ساختمان کر، میامی

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما این ساختمان بسیار کارآمد است. حباب‌های عجیب و غریب محوطه‌ای برای توربین‌های بادی و تراس باغ فراهم می‌کند.

12- BMW Welt، مونیخ

این ساختار عجیب از سقفی پوشانده شده در فتوولتائیک پشتیبانی می‌کند که حداقل 824 کیلووات بر ساعت انرژی تولید می کند. همچنین پانل‌های فولادی وجود دارد که با استفاده از انرژی خورشیدی ساختمان را گرم می‌کند.

13- DuBiotech، دبی

DuBiotech یک پارک تحقیقاتی و بیوتکنولوژی در دبی است. این طرح نور روز را به حداکثر می‌رساند، میزان انرژی خورشیدی را از آب و هوای گرم محدود می‌کند و دمای داخلی ساختمان را تنظیم می‌کند.

14-دانشگاه اریزونای شمالی، آمریکا

این ساختمان دانشگاه یکی از سه ساختمان سبز در جهان است که به آن امتیاز جایزه پلاتین را می دهد. سیستم انرژی خورشیدی آنها حداقل 20٪ از مصرف انرژی آنها را پوشش می‌دهد و همچنین پنجره های تهویه و کنترل های سایه اتوماتیک وجود دارد.

15- هنرستان و باغ گیاه‌شناسی فیپس، پیتسبورگ

این ساختمان با هدف کمک به صفحات خورشیدی، توربین‌های بادی و چاههای زمین گرمایی برای دستیابی به صفر مصرف انرژی خالص ساخته شده است. آب سیاه و طوفان برای استفاده مجدد در محل تصفیه می‌شود و این ساختمان حتی دارای باغ پشت بام است.

16- آپارتمان های مریت کراسینگ ارشد، کالیفرنیا

سقف این ساختمان شامل صفحات خورشیدی و هم پانل‌های فتوولتائیک است و پنجره‌ها دارای شیشه‌های با کارایی بالا هستند که برای نگهداری فضای داخلی در دمای مناسب طراحی شده‌اند. حتی یک سیستم تهویه با حجم کم نیز وجود دارد تا آپارتمان‌ها را در تابستان و بدون تهویه هوا خنک نگه دارد.

17- ساختمان سایه ساعت، ویسکانسین

این ساختمان در یک سایت Brownfield ساخته شده است که ساختن آن برای بسیاری دشوار است، بنابراین نه تنها از زمینی استفاده می شود، بلکه با انرژی زمین گرمایی نیز کار می کند که دقیقاً زیر ساختمان حفر می‌شود.

18-ساختمان‌های مرکزی فدرال آمریکا

این ساختمان یکی از اولین ساختمان‌های غربی است که از شمع‌هایی برای گرمایش و سرمایش استفاده می کند، همچنین از بادبان‌های خنک شده و روشنایی مطب باز استفاده می‌کند تا مصرف انرژی خود را به حداقل برساند.

19- مرکز بولیت، سیاتل

این ساختمان سبزترین ساختمان تجاری در جهان است، مانند بسیاری دیگر از ساختمان‌های این لیست از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و استفاده از آب باران مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. به طور رسمی در روز زمین افتتاح شد و برای بیش از 250 سال طراحی شده است. مرکز بولیت حتی به تنهایی می‌تواند آب شهری را تامین کند.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم