دیوار سبز مصنوعی چیست؟

دیوار سبز به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد که در سطوح عمودی داخلی و خارجی ساختمان‌ها نصب می‌شود. دیوار سبز مصنوعی سازه‌ای عمودی به شکل گیاهان مصنوعی است که از ماده پلی‌اتیلن ساخته می‌شود. پلی اتیلن به همراه ترکیبات افزودنی ذوب و به شکل برگ‌ها، گل‌ها و پنل‌های نگهدارنده قالب‌گیری و ساخته می‌شود. برگ‌ها و گل‌ها با پین‌هایی که به آن‌ها تعبیه شده است، به پنل‌ها متصل می‌شوند، پنل‌ها نیز به یکدیگر وصل و به دیوار نصب می‌شوند.

مزایای دیوار سبز مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی به دلیل مزایای زیادی که دارد، در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در زیر برخی از مزایای آن را بررسی می‌کنیم:

محیطی زیبا و چشم‌نواز خلق می‌کند

گل‌ها و گیاهان همیشه زیبایی دل‌انگیزی خلق می‌کنند، تنوع رنگ‌ها در دیوار سبز مصنوعی فضا را زیباتر می‌سازد و با نورپردازی مناسب محیط زیبا و زیباتری خلق می‌شود.

دیوارهای کهنه را پنهان می‌کند

دیوار سبز مصنوعی کهنگی و ترک‌های دیوار را پنهان می‌کند و محیطی جذاب به وجود می‌آورد. می‌توان نرده‌های محافظ را که چندان زیبا نیستند با این متریال پوشاند.

حس نشاط و آرامش  ایجاد می‌کند

سرسبزی گیاهان حس نشاط و آرامش را در آدمی القا می‌کند، حتی اگر از گیاهان مصنوعی استفاده کنیم.

در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی  ساخته می‌شود

گیاهان مورد استفاده در دیوارهای سبز مصنوعی در رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های متنوعی ساخته می‌شوند. گل‌ها و گیاهان زیبایی که تنها در مناطق خاصی رشد می‌کنند، امروزه با استفاده از دیوارهای سبز مصنوعی در هر نقطه از کره زمین خودنمایی می‌کنند.

وزن کمی دارند

دیوارهای سبز مصنوعی از جنس پلاستیک می‌باشند و در خاک ریشه ندارند، بنابراین بسیار سبک هستند.

برای فضاهای مرتفع مناسب هستند

دیوار سبز مصنوعی به دلیل وزن کم و عدم نیاز به خاک در مکان‌های مرتفع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه کمی دارند

دیوار سبز مصنوعی نسبت به گیاهان طبیعی هزینه بسیار کمتری دارند، البته هزینه ساخت آن‌ها با توجه به ابعاد دیوار و تنوع گیاهان متفاوت است.

نصب راحتی دارند

دیوارهای سبز مصنوعی به دلیل سبک بودن اجرای سریع و کم‌هزینه‌ای دارند، پنل‌ها با وسایلی مثل میخ، پیچ، منگنه، سیم، چسب و … به دیوار نصب می‌شوند.

در برابر نورخورشید و آتش مقاوم هستند

در هنگام ساخت گل‌ها و گیاهان مصنوعی، به همراه پلی‌اتیلن ترکیبات ویژه‌ای استفاده می‌کنند که باعث تثبیت رنگ و مقاومت در برابر نور خورشید و آتش‌سوزی می‌شود، بنابراین پرتوهای فرابنفش خورشید بر رنگ یا کیفیت دیوار سبز مصنوعی تأثیری نمی‌گذارد و می‌توان از آن در نماهای بیرونی استفاده کرد.

ماندگاری بالایی دارند

دیوارهای سبز مصنوعی پژمرده یا خراب نمی شوند، بنابراین دوام و عمر بالایی دارند. همان طور که گفته شد، آن‌ها در برابر آتش هم مقاوم هستند.

نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند

دیوارهای سبز مصنوعی به خاک، آب، نور، هوا، کود، سم‌پاشی و … نیازی ندارند، آن‌ها رشد نمی‌کنند، بنابراین به هرس و دیگر عملیات باغبانی (آبیاری، کوددهی، سم‌پاشی و از بین بردن آفات و علف‌های هرز، رسیدگی به بیماری‌های گیاهی و …) نیاز ندارند.

آفات گیاهی در آن رخنه نمی‌کند

گیاهان طبیعی حشرات و آفات گیاهی را به داخل ساختمان جذب می‌کنند، با نصب دیوار سبز مصنوعی این مشکل برطرف خواهد شد.

عایق حرارتی هستند

پلی‌اتیلن رسانایی حرارتی بسیار کمی دارد، می‌توان گفت عایق محسوب می‌شود، بنابراین دیوار سبز مصنوعی در تابستان از ورود گرما به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند و در زمستان مانع خروج گرما به بیرون می‌شود. می‌توان در لابی ساختمان‌ها از دیوار سبز مصنوعی برای جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل استفاده کرد.

عایق صوتی هستند

پلی‌اتیلن‌ها عایق صدا هم هستند، آن‌ها صدا را به سختی از خود عبور می‌دهند، از طرفی سطح دیوار سبز مصنوعی دارای برجستگی و فرورفتگی است و ساختاری ناهموار دارد، بنابراین امواج صوتی بازتاب منظمی نخواهد داشت، به همین دلیل دیوار سبز مصنوعی در اماکن شلوغ و پررفت‌وآمد نصب می‌شود تا امواج صدا را جذب و مقداری از شلوغی محیط را کم کنند.

باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود

چون دیوار سبز مصنوعی عایق حرارتی است، بنابراین در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

قابل نصب در هر جای ساختمان هستند

دیوارهای سبز مصنوعی در هر قسمت از ساختمان (دیوار، ستون، تراس، نرده)  قابل اجرا هستند.

فضای زیادی را اشغال نمی‌کند

چون در سطوح عمودی نصب می‌شود، بنابراین فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

به راحتی تمیز می‌شوند

نگهداری و نظافت دیوار سبز مصنوعی بسیار راحت و ساده می‌باشد، تنها با دستمال پارچه‌ای مرطوب می‌توان گردوغبار و آلودگی را از روی آن پاک کرد.

به بافت اصلی دیوار آسیبی نمی‌زند

ریشه گیاهان در دیوار سبز طبیعی ممکن است به بافت اصلی دیوار نفوذ و به مرور زمان آن را تخریب کند.

باعث ایجاد حساسیت و آلرژی نمی‌شود

دیوار سبز مصنوعی برای افرادی که دچار آلرژی و حساسیت تنفسی هستند، انتخاب مناسبی است.

 

معایب دیوار سبز مصنوعی

 

 

دیوار سبز مصنوعی جایگزین مناسبی برای گیاهان طبیعی هستند، اما هیچ چیزی جای اصلی را نمی‌گیرد، دیوار سبز مصنوعی در مقایسه با دیوار سبز طبیعی معایبی هم دارد:

  • دیوارهای سبز طبیعی محیط را تازه می‌سازند و با جذب دی‌اکسید کربن و آزاد کردن اکسیژن، هوا را پاکیزه می‌کنند، اما دیوارهای سبز مصنوعی زنده نیستند تا آلودگی‌ها را به دام بیاندازند و هوا را از اکسیژن پر کنند.
  • هوای کره زمین با وجود گازهای گلخانه‌ای مثل دی‌اکسید کربن در حال گرم شدن می‌باشد، دیوارهای سبز طبیعی درصدی از غلظت این گاز را کاهش می‌دهد، بنابراین جایگزین کردن گیاهان طبیعی با دیوارهای سبز مصنوعی از این نگاه چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.
  • گیاهان طبیعی باعث ایجاد رطوبت می‌شوند و هوا را خنک نگه می‌دارند، در صورتی که دیوارهای سبز مصنوعی بی‌جان بوده و این توانایی را ندارد.

کاربردهای دیوار سبز مصنوعی

دیوار سبز مصنوعی در هر مکان و موقعیتی می‌تواند نشاط، آرامش، زیبایی و سرزندگی را برای ما به ارمغان بیاورد. دیوار سبز مصنوعی در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و فرهنگی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، سفره‌خانه، کافی‌شاپ، تالارها، مدارس و هر ساختمان و موقعیت شهری دیگر در نماهای داخلی و خارجی اجرا می‌شود.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم