مصالح ساختمانی سبز، روند ساخت و ساز را در مسیر هیجان‌انگیزی قرار داده‌اند. آیا فکر می‌کردید یک روز از زباله‌های پلاستیکی، آجری ساخته شود که چندین برابر عایق حرارتی بهتری نسبت به آجرهای سنتی باشد؟! این نوآوری‌ها فوق‌العاده هستند. در عصری که زباله‌های پلاستیکی به یک معضل در جوامع جهانی تبدیل شده‌ است این اختراعات و نوآوری‌ها می‌توانند محیط زیست و ادامه حیات برای انسان‌ها را در مسیر دیگری قرار دهند و از بروز فجایع جلوگیری کنند.

مهندسان با الهام از طبیعت از ضایعات پلاستیکی آجر ساخته‌اند. اثبات شده که این آجر در مقایسه با آجرهای سنتی و معمولی، 10 برابر عایق حرارتی بهتری است.

محققان دانشگاه De Montfort University Leicester، با استفاده از فناوری‌های چاپگر سه بعدی و معماری شبکه‌ای، این آجرها را ساخته‌اند. این آجرها شامل یک سری نوارهای متقاطع از مواد پلاستیکی، برای تشکیل یک شبکه و بافت هستند.

دکتر کندان (Dr Kandan)، یکی از محققیق این پروژه گفته است که:

"آجر ما، از انواع ضایعات پلاستیکی ساخته شده است. از لیوان‌های مخصوص قهوه گرفته تا بطری‌های پلاستیکی. این آجرها علاوه بر اینکه پتانسیل قابل توجهی برای بالا بردن بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها دارند، در ساختمان‌های چند طبقه وزن مرده را کاهش می‌دهند."

همچنین، از آنجایی که این آجرها از ضایعات پلاستیکی ساخته می‌شوند، هم زمان هم به محیط زیست کمک می‌کنند و هم باعث صرفه جویی اقتصادی و افزایش بهره‌وری در ساخت و ساز می‌شوند.

آنچه که بیش از ساخت چنین مصالحی اهمیت دارد، فرهنگ استفاده از این مصالح به جای مصالح سنتی است. یعنی نوآوری‌ها نباید فقط در حرف برای ما جذاب باشند بلکه به عنوان یک سازنده و یک مجموعه ساختمانی باید سعی کنیم تا در عمل از این نوآوری‌ها در راستای ارتقای کیفیت پروژه‌های ساختمانی، استفاده کنیم.

شرکت‌های هلدینگ سازیران
ستبران طرح هزاره سوم

ستبران طرح هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

سازه‌های رویایی هزاره سوم

مجله سازیران

مجله سازیران

طرح ماندگار هزاره سوم

طرح ماندگار هزاره سوم

نشر علم عمران

نشر علم عمران

سازه‌های آرمانی هزاره سوم

سازه‌های آرمانی هزاره سوم